Isnin, 21 Mei 2012

Rambang Mata

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Pada hari Sabtu yang lepas, aku ke Sabak Bernam...Tujuannya, adalah untuk melihat hari kebesaran My Sayang iaitu Hari Konvokesyen...Disebabkan dalam dewan hanya 2 orang je yang boleh masuk iaitu emak dan  abah My Sayang, aku buat keputusan untuk lepak je dalam kereta...

Tiba-tiba My Sayang cakap boleh je nak masuk dewan...Tapi kena pandai2 la...Aku yang tengah boring dalam kereta pun menuju la ke dewan...Aku nampak, tetamu VIP sedang diraikan oleh budak2 kompang...Siap lalu karpet merah tu...

Dalam aku memerhatikan si VIP ni masuk ke dewan, aku sibuk duk fikir macam mana aku nak masuk ke dalam sana...Tengah2 cari idea, muncul beberapa kumpulan ibu bapa yang baru sampai...Aku pun ikut diorang dari belakang...Gaya macam peragut nak cari mangsa pun ada...Hehehe

Kami masuk melalui pintu lain...Niat di hati nak jugak lalu karpet merah...Tapi harapan tinggal harapan je la...Hahaha...Masuk je dalam dewan, aku tengok ibu bapa yang kat depan aku masing2 tunjukkan kad jemputan...Aku dah mula cuak..Nak tunjuk apa nanti? Mana ada kad jemputan...Kad pengenalan ada la..Hihihi

Sampai je giliran aku, ada sepasang petugas yakni penjaga pintu mula tahan aku..."Encik, ada kad jemputan tak?" Yang penjaga berjantina perempuan mula bertanya...Belum sempat aku menjawab, si lelaki pulak bercakap "Kalau takde kad jemputan tak boleh masuk encik"...

Aku terdiam selama beberapa saat..Akhirnya aku bersuara, " Kad jemputan ada kat mak saya, dia dah masuk tadi, saya keluar sekejap pergi ke tandas...Manalah mak saya ni?" sambil2 mata aku mencari 'mak' yang aku maksudkan tu...Yes! Misi berjaya...Aku dibenarkan masuk walaupun si penjaga perempuan ni agak ragu2...Hehehe...Terpaksa bohong sunat...Tapi, rasanya tak salah sebab banyak je kerusi yang masih kosong..

Aku pun duduk la dalam dewan tu...Agak boring jugak sebenarya sebab ucapan je tak henti2...Ada la dalam 2-3 orang yang berucap...Akhirnya, aku dapat jugak saksikan My Sayang terima scroll dia...Tapi yang bestnya, MC belum sebut nama aku dah tau yang tu dia...Tengok gaya jalan pun dah tau...Hehehehe

Macam2 gelagat ibu bapa aku dapat tengok...Ramai yang bertepuk apabila anak mereka yang naik ke pentas...Time anak orang lain yang naik, takde pulak diorang tepuk...Seorang pak cik yang duduk dekat barisan depan aku bertepuk siap bersorak lagi..Aku dah tersenyum...Happynye lain macam...Bertepuk mengikut muzik yang dimainkan...Macam nak menari dah aku tengok...Hahaha..

Tak lama lepas tu aku keluar...Mula mencari bunga untuk yang tersayang...Cahaya mentari mula membahang...Namun niat harus diteruskan...Setelah berjalan ke beberapa booth, aku tertarik melihat 1 bunga yang ada teddy bear kecil di dalamnya...Si Owner kedai sibuk dah suruh aku tengok yang lain...Tapi aku tetap berkenan dengan yang tu jugak...Hehe...Aku pun beli selepas selesai proses tawar-menawar...

Tunggu punya tunggu, akhirnya My Sayang keluar dari dewan...Aku dengan gaya seorang romeo berjalan ke arah dia...Hehehe...Aku bagi bunga tu pada dia...Dan dia cakap "THANKS"..Hmm...Dia ni suka ke tak? Macam takde ape2 je...Thanks je? (Aku cakap dalam hati)...Tapi bila tengok yang dia tersenyum, aku dapat agak yang dia suka dengan bunga tu...

Selesai jadi photographer untuk dia, kami pun singgah makan di sebuah restoran sebelum bertolak pulang...Tiba2 je aku rasa macam TAK ACI sebab masa aku konvo tahun lepas, dia tak datang pun....Oh, yela...Masa tu kitorang belum kenal lagi...Hehehe...Apa-apa pun, aku rasa gembira bila tengok My Sayang gembira...

Wassalam...

Contoh bunga untuk Hari Konvokesyen...
Rambang mata nak pilih...Hehe





Tiada ulasan:

Catat Ulasan