Jumaat, 11 Mei 2012

Hujan oh hujan

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Semalam merupakan hari yang agak tragik bagi aku...Keluar je dari office, aku tengok langit dah gelap....Aku pun start motor dan terus bergerak...Niat di hati, memang nak buat RUTIN harian...Tapi sampai je kat tempat tu, aku tengok langit dah semakin gelap...Aku pun terus lalu jalan nak balik ke rumah...

Dalam perjalanan, motor aku dah mula bergoyang2...Angin bertiup kuat...Tambah2 lori pun ada jugak lalu sekali...Tak lama lepas tu, hujan turun...Sangat lebat...Badan dah sakit2 macam kena air pancut yang polis selalu pancutkan kat penunjuk perasaan, macam yang selalu kuar kat TV tu...Rasa macam kena jentik pun ada...Hehehe..

Aku bawak motor dengan kadar kelajuan yang biasa2 je...Sebab hujan...Lagipun SAYANG aku dah pesan awal2, bawak motor hati2...Kalau dia tak pesan, memang aku dah bawak laju2 dah...Hehehe...Sampai kat satu kawasan, aku terpaksa lalu kat jalan yang sempit...Tambah2 ada kerja2 pembinaan kat sepanjang jalan tu...

Air dah mula naik....Macam nak banjir pun ada...Lumpur2 dari arah bukit pun dah mula bercampur dengan air yang mula bertakung...Nak tak nak, aku kena redah...Sebab dah takde jalan lain...Time lori atau kereta lalu je kat laluan bertentangan, aku la yang jadi mangsa...Tak pasal2 kena simbah...3-4 kali jugak aku kena...Sampaikan ada sekali tu, air simbahan tu siap masuk dalam mulut aku lagi....Sabar je la..Nasib baik tak terminum...Tapi aku dapat jugak tau macam mana rasanya air lumpur...Haha...Tau tak apa rasanya? Cuba teka,...Rasanya, TAWAR...Hahaha...

Aku memang dah basah lencun la...Takde seinci pun bahagian badan aku yang kering...Sejak hampir setengah tahun aku kerja, ni la hujan yang paling lebat pernah aku redah...Tambah2 baju hujan lupa pulak nak bawak...Sejuknya, memang tak dapat nak cakap la...

Finally, aku sampai pun kat rumah...Tapi, kat rumah hujan rintik2 je...Tak payah pelik la, dah Allah yang punya kuasa...Dia boleh buat apa je yang Dia inginkan (aku cakap dalam hati) ...Abah aku senyum je tengok aku basah lencun...Tiba2 je aku rasa aku ni macam Awie yang dalam cerita Sembilu yang baru lepas main hujan tu...Tapi bezanya, dia naik motor besar la...Hahaha...

Kesimpulannya, rajin2 la tengok atau dengar ramalan cuaca...Tak semua yang diramalkan tu betul...Sebab dah nama pun ramalan...Semuanya, Allah yang punya kuasa...1 lagi, sediakan kelengkapan yang sepatutnya seperti baju hujan dan lain2...

Wassalam...

Gambar hiasan



Tiada ulasan:

Catat Ulasan