Selasa, 22 Mei 2012

Pejabat? Tadika? Restoran?

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Mesti ada yang agak pelik bila baca tajuk entry aku kali ni...Apa yang aku nak kongsikan ni adalah tentang suasana di tempat kerja aku...Syarikat tempat aku bekerja ni adalah syarikat persendirian yang dimiliki sudah semestinya oleh bos aku iaitu seorang Cina...

Bila dah namanya syarikat persendirian, pekerja dalam office ni kebanyakannya adalah daripada kalangan keluarga dia sendiri iaitu isteri sebagai akauntan, anak perempuan sebagai project manager dan seorang menantu lelaki yang aku tak tahu apa bidang tugas sebenar dia...Yang selalu aku perasan, dia main game kat komputer...Main pool, solitaire, chess dan lain2 lagi...Tak ketinggalan juga facebook...

Waktu masuk office macam biasa iaitu pukul 9 pagi dan waktu tamat kerja ialah pada pukul 5 petang...Biasanya aku akan masuk office pada pukul 9:15 pagi...Nampak macam aku datang lewat...Tapi tu masih boleh dikatakan normal sebab masa mula2 kerja dulu, aku selalu datang sebelum pukul 9 tapi office belum dibuka...

Pernah aku sampai office pada pukul 8:50 pagi tapi bayang amoi atau akak kerani yang selalu buka pintu office tak kelihatan pun...Bayangkan, dia cuma sampai dan buka pintu office pada pukul 9:30 pagi...Bayangkanlah berapa lama aku tercongok kat luar...So, sengaja la aku lewatkan sikit kehadiran aku ke office...

Bos aku dan ahli2 keluarga dia yang lain biasanya akan datang ke office paling awal pada pukul 11 pagi...Menantu dia pulak biasa akan datang lebih lewat daripada bos aku...Pernah dia masuk office pada pukul 3 petang...Memang lewat sangat...Tapi lantak dia la, company bapa mertua dia...

Biasanya lepas waktu tengah hari, akan ada la cucu2 bos aku yang datang sejurus selepas sekolah tamat...Cucu dia yang berusia dalam lingkungan 5-8 tahun akan main berlari-lari kat dalam office aku ni...Kalau mood diorang baik sikit, diorang akan main game atau tengok kartun kat komputer dengan volume yang agak kuat seterusnya mengganggu kerja2 aku dan staff yang lain...Rasa macam aku ni kerja kat TADIKA pulak...Dah la aku tak faham pun cerita yang diorang tengok tu sebab dalam bahasa Cina...

Setiap hari bila tibanya waktu tengah hari, isteri bos aku akan masak makan tengah hari untuk bos aku dan ahli keluarganya yang lain...Aku yang bekerja kat tingkat 2 pun masih boleh bau masakan dia...Bayangkanlah, kalau kat office boleh bau macam2 masakan...Apa yang dia masak pun aku tak tau...Tak ke rasa macam dah kat RESTORAN?

Kadang2 aku pening dengan sistem kerja kat office aku ni...Tak rasa macam kerja kat office pun...Itu belum lagi kalau diorang berselisih faham antara anak-beranak...Siap bawa ke office masalah personal diorang...Memang tak profesional...Sebagai rekod, dah hampir 2 bulan aku tak bertegur sapa dengan menantu bos aku ni...Puncanya, aku sendiri tak faham kenapa dia bersikap macam tu pada hal dulu kitorang selalu juga bergurau lagi2 dia ni duduk sebelah je dengan meja aku...

Mood aku bekerja kat sini biasa2 je...Sangat berbeza kalau nak dibandingkan dengan masa aku mula2 masuk kat office ni...Bayangkan la, aku macam kerja dengan orang bisu...Jarang ada komunikasi antara satu sama lain....Suasana dalam office aku senyap je...Disebabkan itu, aku selalu la mainkan lagu daripada laptop...At least ada la bunyi sikit...

Kesimpulannya, sekarang aku masih menanti kalau2 ada peluang kerja kat tempat lain yang bersesuaian dengan kelulusan aku...Beberapa permohonan pekerjaan dah dihantar, exam pun ada yang aku dah pergi walaupun aku sebenarnya sayang nak tinggalkan bidang ni...InsyaALLAH, kalau ada rezeki aku akan buat part time bila bekerja kat tempat baru nanti...Maybe tulis skrip atau lain2 yang aku mungkin dapat buat...

*Tak pasal2 aku dah terluah perasaan kat sini...Hehehe...
  Terima kasih kerana sudi luangkan masa untuk membaca....


Wassalam...



Tak lama lagi office aku dah boleh convert jadi tadika...Huhu
Dapur kat office aku kalau dibesarkan lagi
boleh jadi macam ni kot...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan