Rabu, 9 Mei 2012

Memburu Cicak

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Semalam masa nak amik mood untuk tidur, aku berbaring la...Nak tidur pun nak kena amik mood ke? Hahaha...Boleh je kot...Dalam masa aku duk baring2 tu aku tengok ada seekor cicak yang melekat kat siling rumah...Cicak tu tengah mencari mangsa untuk supper kot...Hihi...

Tiba2 aku teringat kenangan lama...Masa aku sekolah rendah, aku suka cari cicak...Disebabkan aku duk kat rumah flat, aku berjalan hampir kat setiap tingkat...Bukan apa, saje je mengisi masa lapang...Hahaha
Waktunya, lepas Isyak...Dalam pukul 9 atau 10 lebih macam tu...

Masa berburu ni, aku biasa buat sorang2 je...Adik aku kadang2 je join...Mula2 aku lastik pakai getah je..Tapi hasilnya tak memberangsangkan...Kadang2 kena tapi kebiasaanya, memang tak kena pada sasaran pun...Hehe

Lepas tu aku cuba kaedah baru...Aku mula menembak...Bukan tembak dengan pistol...Tapi tembak guna air...Ha, kalau nak tau cicak ni binatang yang alah dengan air...Tak percaya? Tu la kebenarannya...Spray yang biasa kakak2 aku guna untuk gosok baju, aku amik dan gunakan untuk spray cicak...Haha..

Sekali spray je cicak dah jatuh...Tapi mana2 cicak yang kebal tu, 2-3 kali spray jugak la baru dia jatuh....Mesti korang nak tau apa yang aku buat dengan cicak2 tu kan? Aku jual....Ada ke yang nak beli?Hahaha...Takde la...Bila cicak tu dah jatuh, aku terus bunuh...Dengan cara yang agak kejam jugak la iaitu PIJAK...

Macam kejam je bunyinya kan? Bunuh cicak dengan cara macam tu...Tapi better terus bunuh daripada seksa kan?Hmmm...Lagi pun masa tu aku dengar cakap orang je...Sunat hukumnya bunuh cicak ni...Konon2 nak kumpul pahala la...Hehe...

Kata orang, hukumnya sunat sebab tok nenek  cicak ni la yang hampir kantoikan waktu Rasulullah dengan Saidina Abu Bakar bersembunyi kat dalam sebuah gua ketika diburu oleh orang2 kafir...Nasib baik ada labah2 yang membantu...

Tapi ada pulak ustazah aku yang cakap, tak elok bunuh2 binatang walaupun seekor cicak...Takkan disebabkan kesalahan tok nenek dia, dia pun kena hukum sama...Aku agak keliru time tu...Hmm, pernah tak korang terfikir hal ni?

Walau bagaimanapun, aku dah lama tinggalkan kerjaya pemburu aku tu...Cuma sekarang kalau teringat balik, memang aku tergelak sorang2...Yela, siap pergi ke setiap tingkat kat dalam flat aku tu semata2 nak memburu cicak...Sampai cicak pun dah takut bila terserempak dengan aku...Haha

Wassalam...

Kalau nak tau kat sesebuah rumah tu ada
orang atau tak, tengok ada cicak ke tak...
Kalau ada cicak, confirm rumah tu ada penghuni...






Tiada ulasan:

Catat Ulasan