Isnin, 14 Mei 2012

Exam datang lagi!

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Sabtu lepas bersamaan dengan 12 Mei aku kena pergi exam...Mula2 saje je tangan ni gatal duk daftar jawatan kosong kat Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA), tapi tak sangka aku dipanggil untuk menjalani exam bagi jawatan Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD)...

Exam tu bertempat kat Kajang...Disebabkan dah lama tak exam, aku gelabah tak tentu pasal...Nervous sangat...Sibuk nak cari buku...Kononnya nak tau tentang isu2 semasa dan pengetahuan am yang lain supaya aku boleh menjawab semua soalan yang ditanya...Kat internet pun aku cari sumber jugak...

Aku berjaga sampai pukul 3 pagi...Baca buku + sembang dengan kawan yang kebetulan dapat jugak panggilan untuk exam tu...Kitorang tak rancang pun...Tau2, sama2 dapat panggilan...So, kitorang decide pergi sama...Lagi pun, boleh la sama2 cari tempat exam tu...Exam pun start awal iaitu pukul 9 pagi...

Exam terbahagi kepada 5 section iaitu Pengetahuan Am Mengenai Malaysia dan Alam Sekeliling, Daya Menyelesaikan Masalah, Pengertian dan Kefahaman Esei, Esei Bahasa Melayu dan Esei Bahasa Inggeris... Aku okey dengan semua tu...Tapi yang tak okeynya, gap untuk setiap paper tersangatlah sekejap...

Masa untuk makan tengah hari takde...Kedai berdekatan nak beli makanan pun takde...Nasib baik la aku bawak roti...Jadi la, makan tu untuk alas perut...Walaupun perut aku adakalanya memainkan lagu keroncong...Haha

Semua paper boleh je aku jawab dengan mudah...Tapi sampai je tang section daya menyelesaikan masalah(matematik), aku dah mula risau...Sebab dah lama tak mengira...Lagi2 kitorang tak dibenarkan menggunakan kalkulator...

Memang kena mencongak je la...Nak2 pulak, kena jawab 40 soalan dalam masa 45 minit...Yes! ternyata aku dah kantoi untuk paper tu...Ada 8 soalan aku terpaksa main tembak je disebabkan tak cukup masa...Sebenarnya, agak ramai jugak yang mengalami nasib macam aku...Masa pengawas peperiksaan dah suruh letakkan pensel, masih ada yang berkerut2 dahi menjawab soalan...

Tapi untuk section esei, aku berjaya tulis dalam 4 muka surat walaupun masa yang diberi cuma sejam...Bilangan perkataan tak dihadkan...Tengah syok2 menulis, tak sedar pulak sampai 4 muka surat...Hehehe...

Kesimpulanya selesai je menjawab kesemua exam tu, otak aku jadi tepu...Lapar+ tak cukup tidur+ kecewa sebab tak semua paper aku dapat jawab dengan sempurna...Menyesal pulak baca buku dan berjaga sampai pukul 3 pagi...Sebab soalan yang ditanya takde satu pun berkaitan dengan apa yang aku baca...Huwaaaaa..

Wassalam...
Kalau aku tak dapat jawapan,
aku selalu termenung dulu...Dengan  harapan
jawapan tu datang...Hehehe


  
Kalau la exam dibenarkan meniru,
apa jadi agaknya ye? Haha...
.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan