Khamis, 31 Mei 2012

Blackout!

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Semua orang tahu apa itu blackout kan? Ataupun dalam bahasa mudahnya, terputus bekalan elektrik...Hal ni terjadi kepada aku semalam...Tengah2 syok tengok siaran langsung perlawanan hoki piala Sultan Azlan Shah antara Malaysia vs Pakistan, tiba2 je blackout...Potong stim betul!..Time tu Malaysia tengah ketinggalan 0-2..Oit! Aku bayar bil elektrik la...Huhuhu...

Situasi yang biasa apabila dah blackout ni, menggelabah la cari sumber cahaya...Benda yang paling cepat berada kat fikiran, cari handphone...Tapi nak cari tu pun jenuh jugak...Terpaksa meraba dalam gelap...Bila dah jumpa, bukan terang sangat pun cahayanya...Sebab bukan jenis handphone yang ada lampu suluh...

Bila dah blackout, cari apa lagi kan? Lilin la...Puas aku dan abah cari lilin tapi tak jumpa...Abah aku dah bising sebab cari lilin tak jumpa2...Ayat yang keluar biasa la, "time tak cari, ada je...bila cari tak jumpa pulak"...Aku dah tersengih dah...Hehehe...

Yes! akhirnya abah aku berjaya jumpa lilin...Tapi bukan lilin biasa...Yang dia jumpa tu lilin untuk kek hari jadi...Baki lilin masa sambut birthday kakak aku beberapa bulan lepas...Hahaha...Takpe la, janji lilin...Dapat la bagi cahaya jugak...

Tapi berapa lama sangat la lilin tu mampu berkhidmat kan? Tak lama tu dia dah semakin pendek dan terus padam...Yang aku bengangnya, si nyamuk mula la menyerang...Kejap2 kat telinga belah kiri, kejap2 kat telinga belah kanan...Bingit jugak la bunyinya...Nak tampar, tak nampak la pulak...Huhuhu...

Aku pun ambik selimut, terus selubung...Dalam nak selubung elakkan serangan nyamuk, rupa2nya aku dah tertidur...Sedar2 je bekalan elektrik dah kembali...Rumah aku dah terang-benderang semula...Perlawanan antara Malaysia vs Pakistan pun dah tamat...Tapi yang bestnya, Malaysia berjaya bangkit dan menang dengan jaringan 3-2...

Kesimpulannya, cahaya memang merupakan sumber yang penting kepada manusia...Tapi ada orang cakap, lebih baik takde elektrik daripada takde air...Ya, ada betulnya jugak tu...Air lebih penting daripada elektrik...Tapi kalau takde dua2, lagi haru jadinya...Kalau rumah korang blackout, apa perkara pertama yang korang buat ek? Jadi, beli dan simpanlah lilin di tempat yang sesuai...Bila blackout, senang la nak cari...Jangan tiru macam saya! Hehehe..

Time dah takde elektrik baru la terpikir macam2 benda nak buat...


Ni je yang korang akan nampak kalau pandang aku dalam GELAP...Hehehe




Tiada ulasan:

Catat Ulasan