Selasa, 29 Mei 2012

Nada Suara dan Telefon

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Pada zaman sekarang, telefon adalah satu keperluan...Disebabkan itu wujudnya telefon bimbit atau handphone supaya lebih mudah dibawa ke mana2...Pendek kata, untuk memudahkan kita berkomunikasi dengan sesiapa sahaja tak kira di mana dan bila...

Pernah tak korang berdiri atau duduk berhampiran dengan orang yang sedang bercakap telefon? Kalau dah dekat tu, biasanya akan terdengarlah butir2 percakapan orang yang sedang bercakap tu...Mungkin jelas pada pendengaran atau tidak, bergantung kepada nada suaranya...

Kat office aku, ada seorang pak cik yang buat kerja freelance...Umur dia 60 lebih...Setiap pagi, dia akan datang dan terus mencapai telefon....Untuk apa? untuk bercakap dengan sesiapa sahaja...Kadang2 apa yang diborakkan bukanlah tentang hal kerja pun...Tapi lantaklah, hal dia...Aku tak masuk campur...

Cuma yang menjadi masalah bagi aku, kalau dia bercakap telefon, suaranya bukan main KUAT lagi...Kiranya macam dia sorang je yang boleh bercakap telefon...Kuatnya suara dia sampai kat tingkat bawah dan atas pun boleh dengar...Nak kata macam berlagak, tak tahu la...Buat pengetahuan semua, office aku 3 tingkat...Aku kerja kat tingkat 2...

Tempat aku dekat je dengan tempat dia buat panggilan tu...Dalam 1.5 meter rasanya...Sempat pulak aku kira jarak...Hehehe...Kalau dia berborak pasal kerja okey la jugak...Ada masa, dia call kawan2 lama dia...Lepas tu cakap pasal kenangan zaman dulu kala...Aku rasa nak tergelak pun ada...Haha..

Aku bukanlah jenis nak ambik tahu sangat pasal orang...Tapi memandangkan nada suara dia sangat kuat, tak pasal2 aku boleh jadi tahu serba sedikit pasal dia, bergantung apa yang dia borakkan dengan kawan2 dia...

Rahsia syarikat pun kalau nak tahu melalui dia la...Jeng3!!! Hehe...Tapi setakat ni aku takde la korek apa2 pun daripada dia...Malas pulak nak ambik tahu...Rasanya takde faedah pun...Tapi kadang2 tu ada jugak dia tersasul cakap pasal yang bos aku pun takkan cakap kat aku pun pasal benda tu...Hehehe...

Bila bos aku masuk office je, dia dah tak pegang telefon pun...Kalau dia pegang telefon pun, cakap pasal hal2 yang berkaitan dengan kerja je...Pandai cover takpe...Hehehe...Bila dia bosan, dia akan cari teman untuk dia berbual...Mangsa utama, AKU la...Dah duduk dekat dengan dia...Huhuhu...

Sekarang, bila dia dah letak telefon tu, aku siap2 akan pakai earphone...Hahaha...Jahat tak aku? Bukan aku tak nak cakap dengan dia...Tapi kadang2 apa yang dia cakap tu entah apa2...1 lagi, dia suka tanya benda yang sama berulang kali...Hampir setiap hari pulak tu...Huhuhu...

Berbalik kepada telefon tadi, kalau nak bercakap tu pastikan nada suara dalam kadar yang sepatutnya...Rasanya tak perlu la sampai orang yang duduk berhampiran dengan kita pun dengar sekali...Tak pasal2 butir2 percakapan kita diorang pun dapat tahu sama...Kalau yang kita cakap tu RAHSIA, dah tak jadi rahsia lagi sebab ada yang dah mendengarnya...

Kesimpulannya, kita tak tahu hati orang macam mana...Takut2 kalau nada suara kita masa tengah bercakap telefon kuat sangat, kita akan dituduh angkuh atau lain2 yang sewaktu dengannya...Kalau duduk sorang2 dalam bilik, nak cakap kuat mana pun cakap la...Takde siapa nak marah...Jadi, pandai2lah kalau nak bercakap telefon...Gunakan nada suara dan gaya bahasa yang sepatutnya...

Sekarang macam2 jenis telefon bimbit ada kat pasaran...
Ini salah satu daripadanya...Tapi aku tak minat jenis touch screen ni...Hehe










Tiada ulasan:

Catat Ulasan