Sabtu, 18 Ogos 2012

Zakat Fitrah

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Kini, semua orang sibuk menunaikan rukun Islam yang ketiga iaitu berpuasa di dalam bulan Ramadhan, tetapi jangan lupa pada rukun Islam yang keempat iaitu menunaikan zakat...

Seringkali bila sebut pasal bulan Ramadhan je, orang akan lebih ingat berpuasa...Sampaikan nama raya pun dipanggil Hari Raya Puasa...Tapi, harus diingat dalam bulan Ramadhan juga ada kewajipan yang lain iaitu membayar zakat...

Semalam, selepas solat Jumaat aku menemui seorang amil untuk membayar zakat...Ini adalah kali pertama aku membayar zakat sendiri...Maklumlah, dah ada pendapatan sendiri...Berlainan dengan waktu2 dulu, semuanya abah aku yang uruskan...Hehehe...

Amil meminta nama penuh aku dan nombor IC untuk mengisi butir2 tentang aku dalam sebuah borang...Kemudian, amil bertanya "Nak bayar untuk berapa orang?" Aku pun jawab, "Satu. Untuk diri sendiri je"

Amil ni boleh pulak mengusik aku...Dia tanya, "Sorang je? Bila nak berdua?"...Aku dah terdiam kat situ...Rasa malu pun ada sebab ada la 2-3 orang yang tengok aku bayar zakat tu...Dalam hati, nak je aku jawab kat amil tu, "Kalau boleh, sekarang saya nak berdua"...Tapi tu cakap dalam hati la...Hehehe

Bila dah membayar zakat sendiri ni, rasa lebih dewasa dan bertanggung jawab...Dalam pada masa yang sama, dapat membantu golongan2 yang tidak bernasib baik dalam menyambut hari lebaran...Setiap orang pastinya ada cerita yang tersendiri..

Adakah Ramadhan tahun depan masih ada untuk aku? Kalau ada, masih seorang diri atau dah berdua? Aku pun tak tau...Sama2 kita nantikan...Hehehe..

Wassalam...

Contoh akad membayar zakat...




Tiada ulasan:

Catat Ulasan