Isnin, 20 Ogos 2012

Selamat Hari Raya!

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Raya dah menjelang...Ada yang gembira, namun mana yang tak bernasib baik tu, pastinya menyambut raya dalam duka...Tapi aku tetap sama...Menyambut raya sama je macam tahun2 lepas...Bersederhana...

Raya kali ni merupakan sejarah yang akan diingati oleh aku dan famili...Buat pertama kalinya kami beraya di bandar...Kami beraya di Kajang...Tak seperti sebelum2nya, kami beraya di kampung iaitu Kuala Pilah...

Biasanya kalau raya, orang bandar yang balik ke kampung...Tapi kami pulak beraya di bandar...Dengar macam pelik tapi kadang2 best jugak buat kelainan ni kan?...Hehehe

Walaupun bermacam2 dugaan yang dihadapi seperti kereta rosak dan lain2, tapi raya kali ni tetap meriah sebab adik beradik aku semua balik berkumpul termasuk abang2, akak ipar dan anak2 buah...

Setiap kali raya, dah jadi tradisi kami untuk bersalam-salaman, bermaaf-maafan...Biasanya kami bersalaman sebelum solat sunat raya..Tapi semalam disebabkan banyak hal yang nak diselesaikan pada awal pagi, kami hanya membuat sesi tersebut selepas solat sunat raya...

Sesi bermaafan bermula dengan emak yang meminta maaf kepada abah, diikuti oleh along dan isteri, angah dan suami, akak dan suami, adik dan yang terakhir barulah giliran aku...Kenapa aku last? Sebabnya, aku jadi jurugambar untuk sesi tu...

Agak tersentuh jugak hati bila tengok akak2 aku bermaafan...Siap nangis2 lagi...Aku pulak banyak tergelak je masa sesi bermaafan...Rasa macam kelakar...Susah giler nak serius...Hahaha...

Sekejap lagi, kami semua akan pulang ke kampung...Tak sah raya kalau tak balik kampung...Sebab suasana beraya kat kampung lebih meriah dengan saudara-mara yang berkumpul...

Raya tu raya jugak, tapi jangan gembira sangat...Yang paling penting, jangan lupa buat puasa enam... Hari raya tak bermakna kita tak boleh terus membuat amal kebaikan macam yang kita buat pada bulan Ramadhan yang lalu....

Apa2 pun, aku nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua....Segala salah dan silap aku terutamanya dalam membuat coretan selama ni, kalau2 ada yang menyakitkan hati mana2 pihak, aku minta maaf banyak....Jemputlah datang ke rumah...Hehehe...

Wassalam

*Semalam nak bawa 1 famili beraya ke rumah kekasih hati tapi tak jadi kenyataan pulak...Abah tiba2 tak sihat...Siap takde suara lagi...InsyaALLAH, ada rezeki pasti dapat berjumpa kelak...

Jangan menodai Hari Lebaran dengan membuat perkara yang dilarang Allah S.W.T...





Tiada ulasan:

Catat Ulasan