Selasa, 7 Ogos 2012

Imam Muda...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Minggu lepas iaitu pada hari Selasa dan Sabtu, aku berbuka kat kampung...

Pada hari Selasa, aku, emak, abah dan adik berbuka di rumah atuk dan nenek...Nampak la yang atuk dan nenek aku gembira dengan kehadiran kitorang...Berselera diorang makan...

Lepas solat Maghrib, kami ke surau...Kalau nak tahu, atuk aku ni merupakan imam surau kat kampung tu...Aku yang berpakaian lengkap berbaju Melayu dan kain pelikat hanya datang ke surau dengan mood makmum je...

Selesai solat sunat Qabliah, tiba2 atuk aku berdiri kat saf pertama dan terus melaungkan iqamah...Aku mula pandang2 ke arah semua jemaah lelaki yang ada dalam surau tu...Kalau dah atuk aku yang iqamah, siapa pulak yang akan jadi imam? Sekali, semua jemaah pandang aku balik...Dan atuk aku pun bersuara, suruh aku jadi imam...

Agak terkejut jugak la pada mulanya...Tapi bila semua jemaah pun dah suruh aku jadi imam, dengan hati yang pada awalnya paksa rela aku pun berjalan ke tempat imam...Nasib baik la aku dah biasa jadi imam kat kolej dan sekolah dulu...Kalau tak, mahunya masak aku kat situ...Huhuhu...

Alhamdulillah, aku berjaya sempurnakan tugas jadi imam Isyak n Terawih....Solat Witir? Ha, yang tu aku pass kat atuk aku...Tak nak la aku rampas takhta atuk aku...Hehehe...

Pada hari Sabtu pulak, sekali lagi aku berbuka kat kampung...Tapi kali ni kami berbuka kat surau...Emak dan abah tak join sebab temankan adik aku yang demam...Kang kesian pulak berbuka sorang2...Hehehe...Kali ni aku bawak 2 orang budak praktikal kat ofis aku...

Tiba waktu berbuka, semua orang makan...Ada yang makan macam dah lama tak jumpa makanan...Hahaha...Tapi atuk aku hanya makan kurma dan minum segelas air...Dia cakap lepas solat Maghrib baru dia akan makan...Aku dah terbau sesuatu yang kurang best kat situ...Apa pulak helah atuk aku kali ni...Solat Maghrib malam tu, atuk aku yang imam...

Dipendekkan cerita, sebelum nak solat Isyak, sekali lagi aku disuruh menjadi imam...Pada hal jumlah jemaah yang ada malam tu lebih ramai dan ada jugak yang biasa jadi imam...Aku saje suruh atuk aku imam...Tapi dia jawab perut dia rasa hongeh...

Aku pandang 2 budak praktikal tadi, dua2 buat2 macam pandang kat tempat lain...Aku yang memang dah bersedia dari awal kali ni melangkah ke tempat imam dengan lebih yakin...Macam biasa, sebelum mula solat Witir, aku pass kat atuk aku...Jemaah yang ada tu hanya tersengih je tengok kitorang...Rasa macam kelakar pun ada...Macam saling nak mengenakan je...Hahaha...

Akhirnya, tibalah waktu moreh...Sedang aku dengan jemaah yang lain makan baki makanan berbuka tadi, sekali ada seorang nenek ni tanya siapa dia imam muda tadi?....Wah, imam muda tu...Aku hanya diam je...Sekali ada la 2-3 orang yang menunjuk ke arah aku...Aku cuma mampu tersenyum je...

Ni belum abis Ramadhan lagi...Nampaknya aku kena sentiasa bersedia la kalau solat kat surau kampung...Sebab kalau solat kat masjid dekat2 rumah aku ni, ada pegawai agama Islam Negeri Sembilan yang imamkan solat...So, memang aku jadi makmum yang setia je la...Hehehe...

Kesimpulannya, sentiasalah bersedia dengan apa jua kemungkinan...Bukan jadi imam solat je, tapi banyak lagi perkara yang sewaktu dengannnya...Aspek yang paling penting, sentiasa memperbaiki diri untuk jadi insan yang lebih baik...

Wassalam...

* Hongeh tu dialek Negeri Sembilan...Maksudnya, perut penuh atau kenyang yang teramat...Kalau berlari, kebarangkalian untuk muntah tersangatlah tinggi...Hehehe

Ni rancangan Imam Muda season 1...
Banyak lagi yang aku kena belajar untuk sampai ke tahap ni...





Tiada ulasan:

Catat Ulasan