Khamis, 16 Ogos 2012

Jangan makan ikut nafsu!

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Entry aku kali ni berkenaan dengan Majlis Berbuka Puasa yang dibuat oleh pihak office aku pada Isnin lepas...Mula2 rasa macam terkejut...Tak sangka bos aku ada hati nak buat majlis tu...Yela, dia ni punya la susah nak belanjakan duit dia tu...Dengar2nya, sebenarnya ada seseorang yang bagi cadangan buat majlis tu kat dia...

Tempat makan dan tarikh macam biasa, bos aku tentukan...Dekat Seremban 2...Makan pulak bufet...Bajet seorang dalam RM35...Agak besar bagi aku kalau berbuka dengan bajet sebanyak tu...Biasanya, aku makan apa yang ada je kat rumah...Kalau beli kat bazar pun, beli apa yang terasa nak makan je...

Jadi, tibalah hari yang ditentukan...Selepas 15 minit naik kereta, kami pun sampai kat sebuah restoran ala2 kampung...Dekat2 nak masuk waktu Maghrib, ramai orang dah berpusu-pusu ambik makanan yang macam2 ada...Aku pun pergi jugak ke depan...Tapi cuma ambik kuih je...

Lepas berbuka dengan kuih, aku dan 2 budak praktikal solat Maghrib...Malas nak beratur ramai2...Lepas siap solat, mulalah aktiviti mengumpul makanan dalam pinggan...Ada macam2 lauk...Aku ambik nasi putih dan mee goreng 2 sudu setiap 1...Lepas tu, semua jenis lauk aku ambik...

Antara lauk yang ada, sambal sotong, gulai masak lemak cili api, ayam goreng, sambal udang, ikan keli berlada, gulai daging dan lain2 lagi...Semua jenis lauk tu aku sapu...Dipendekkan cerita, setelah makan semua lauk dan beberapa kuih ditambah dengan minum air sebanyak 5 gelas, perut aku mula rasa padat...

Tiba2 rasa nak termuntah...Kat pinggan, ada lagi 1 roti jala yang masih tersisa...Sebelum tu aku ada ingatkan budak2 ni, kalau nak ambik makanan pastikan habiskan semuanya...Jangan membazir...Jadikan orang2 kat Somalia sebagai contoh...Nak makan pun susah...Tup2, kena kat aku balik...

Bila dah berkata, kenalah mengota...Aku sedaya upaya habiskan roti jala tu walaupun perut dah terasa sendat...Budak2 ni tengok aku sambil ketawa...Siap bagi semangat untuk habiskan roti jala tu...Hampeh...Hahaha...

At last, aku berjaya jugak habiskan roti jala tu...Lepas sesi bergambar, kitorang berjalan balik...Aku berjalan perlahan2 je...Tak pernah aku jalan slow macam tu...Agaknya, macam tu la gaya orang gemuk atau perempuan mengandung berjalan...Hehehe...

Kesimpulannya, janganlah tamak...Memang la makan bufet tu makan apa saja...Tapi tak bermakna boleh sebat apa saja...Daripada dapat pahala berbuka, dah kurang pahala tu sebab makan ikut nafsu...Siap pening2 kepala lagi lepas tu...Kan dah memudaratkan diri sendiri...Dalam hal ni, 'Jangan tepuk dada, tanya selera', tapi 'Tepuk dada tanya iman'...

*Pengajaran yang berguna untuk aku dan korang semua...Jangan makan ikut NAFSU!

Bila perut dah sendat, mula la rasa malas...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan