Rabu, 1 Ogos 2012

Persiapan raya...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Kita semakin hampir berada di pertengahan Ramadhan...Ada yang membuat macam2 persiapan...Kalau yang perempuan, biasanya sibuk mengumpul keperluan terutamanya pakaian baru untuk kelihatan cantik pada hari raya...Bagi yang lelaki, semestinya nak kelihatan kacak pada hari berkenaan...Maklumlah, raya setahun sekali je...

Sesiapa yang suka buat persiapan awal tu, biasanya dah keluar membeli-belah pun...Ada yang cat rumah, beli langsir baru, kain kusyen atau sofa baru dan lain2...Pendek kata, semuanya baru la...

Bagi yang suka buat persiapan di saat2 akhir, semestinya minggu terahir Ramadhan akan menjadi detik untuk mereka membeli-belah...Bukan hanya kerana kemeriahan di semua pusat membeli-belah pada waktu itu, malah boleh dikatakan hampir setiap barangan, harganya akan menjadi semakin murah...Senang cerita, MEGASALE atau SUPERSALE...

Persiapan harus dibuat...Tak salah nak gantikan barangan yang lama dengan yang baru, tetapi masa untuk BERAMAL IBADAT jangan dilupakan...10 Ramadhan terakhir tu la yang dicari2...Bagi yang bernasib baik, dapat la bertemu dengan malam Lailatul Qadar...

Berbalik kepada persiapan raya, persiapan aku kali ni simple2 je...Maklumlah, bujang lagi...So, tak banyak sangat nak fikir...Walau bagaimanapun, kena la menyumbang sikit...Ye tak? Pada hari raya kali ni, insyaALLAH aku dan famili akan beraya di rumah kami iaitu di Kajang...Persiapan diatur oleh kakak2 dan abang aku...Aku ikut je...

Minggu lepas, aku dah terbeli baju raya iaitu sepasang baju Melayu dan sehelai jubah...Terbeli? Hahaha...Lebih kurang la...Sebab aku tak rancang pun...Tahu2 je lepas je waktu kerja minggu sudah, kakak aku call dan suruh ke satu mall ni...Katanya dah pilih baju raya untuk aku...Aku pun datang dan cuba baju yang dipilih tu...Warna tema kami 1 famili untuk tahun ni ialah KELABU...Kenapa kelabu? Entah, aku pun tak tahu...Hehehe...

Kesimpulannya, walau macam mana pun persiapan raya kali ni, pastikan beli mengikut kemampuan...Tak perlu la sampai berhutang semata2 nak tukar dan ganti semua yang lama dengan yang baru...Mana barang2 yang boleh guna tu, teruskan je guna...Takde salahnya...

*Biar kita hina di mata manusia, janji kita mulia di mata Yang Maha Pencipta, Allah S.W.T...

Wassalam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan