Isnin, 20 Februari 2012

Samseng kampung



Assalamualaikum dan salam sejahtera…

Kali ni aku nak cerita pasal samseng kampung…Samseng tu dalam bahasa Melayu la…Kalau dalam bahasa Jepun, dipanggil Yakuza…Dalam bahasa Inggeris pulak, dipanggil Gangster…Dalam bahasa Itali, dipanggil Mafia dan lain2 lagi…Lain2 negara lain la panggilan dia…

Aku tertarik nak cerita pasal samseng ni sebab tiba2 je aku teringat peritiwa zaman muda2 dulu yakni zaman sekolah…Aku bersekolah di salah sebuah sekolah di Kuala Lumpur..Aku mula jadi pengawas sekolah sejak tingkatan 2...

Masa tingkatan 4 dan 5, aku berubah haluan sekejap…Jadi pengawas perpustakaan atau dalam bahasa Inggerisnya, librarian…Masa tingkatan 6, aku kembali jadi pengawas sekolah…Tapi kali ni, tugas aku lebih berat..Sebab jadi ketua pengawas…Walaupun dalam keadaan terpaksa, aku terima jugak tugas tu sebab tak larat lagi nak lari daripada kena kejar dengan cikgu pengawas pada masa tu..

Tugas sebagai pengawas lebih2 lagi sebagai ketua sangatlah mencabar…Selain selalu kena berkomunikasi dengan cikgu2 termasuk pengetua, aku kena mengawasi disiplin semua pelajar kat dalam sekolah terutamanya pelajar2 yang nakal dan bermasalah…

So, pada satu hari, pada waktu rehat, macam biasa, aku pusing2 sekolah…Tengok keadaan anak2 buah aku yang menjaga kawasan masing2…Antara kawasan yang dijaga ialah pagar sekolah, kantin, tandas, dewan, belakang bengkel, padang, surau dan lain2 lagi…

Antara tempat yang terlindung seperti surau, belakang bengkel, tandas dan padang selalu menjadi tempat atau port pelajar2 nakal merokok…Ada yang merokok seorang diri dan ada yang merokok secara berjemaah…Kalau solat berjemaah tu bagus la jugak…Yang hisap rokok, kongsi2 pun ada…Tu biasa...

Sedang aku pusing2 seorang diri, aku tengok ada sekumpulan pelajar tengah merokok…Macam best je aku tengok diorang masa tu…Siap gelak2 lagi..So, aku pun menunjukkan diri…Ada la sorang dua yang terus cabut lari…Tapi yang lain2 stay…Dengan gaya samsengnya…

Aku tengok anak2 buah aku yang jaga kat kawasan tu…Diorang hanya mengadu yang tak mampu nak halang budak2 tu daripada merokok…Mungkin sebab yang merokok tu lebih senior kot…Aku cuba arahkan budak2 yang merokok tu supaya berhenti merokok dan pergi ke tempat yang sepatutnya…Ada yang beredar dan ada yang masih berdegil..So, aku terpaksa bertindak dengan lebih tegas…

Akhirnya diorang semua beredar…Tapi dalam diorang beredar tu, ada sorang budak ni bagi warning kat aku…Dia cakap, kalau dia jumpa aku kat luar, dia akan belasah aku..Kawan2 dia dah bersorak…Aku tak kata apa2…Cuma senyum je…

Ditakdirkan Allah, pada suatu hari, aku balik sekolah macam biasa, agak lambat berbanding dengan pelajar2 lain…Keluar je pagar sekolah, aku terserempak dengan budak samseng yang warning nak belasah aku hari tu…Dia sorang2 je..Aku pandang je dia…Dalam hati, aku bersedia jugak kot2 dia nak serang aku ke…

Tapi, perkara yang sebaliknya berlaku…Dia lalu berhampiran dengan aku dan  tegur aku sambil angkat tangan…Aku dah pelik...Dalam hati, aku cakap sorang2..Mimpi ke aku?...Hari tu samseng sangat…Rupa2nya samseng bila ramai je…Masa sorang2, hilang terus samseng dia.. Hahaha…Kelakar betul…

Rupa2nya, kat situ aku belajar yang budak2 ni hanya berani cakap je…Sebab ramai…Kalau sorang2, memang tak berani pun…Kira macam cakap besar la ni…Aku pun bukan la cakap yang aku ni berani sangat..Aku tak dapat bayangkan apa yang akan terjadi kalau budak tu betul2 nak belasah aku…Sebab kat dalam surat khabar pun selalu keluar cerita pasal budak kena buli dan belasah termasuk la pengawas…

Tapi aku bernasib baik sebab hanya ditemukan dengan samseng kampung…Kampung mana? Pastinya bukan kampung Dusun…Hehehe…Jadi, kita kena la ikhlas dan jujur dalam menjalankan tugas…Kalau berhadapan dengan samseng, kita jangan jadi samseng jugak...Kena cool...

Kita kena cuba tegur secara berhemah...Sebab kata2 yang lembut dan baik dapat melembutkan hati seseorang yang keras..Kita juga harus bersedia menghadapi segala kemungkinan yang kita akan diuji sebelum berjaya melaksanakan tugas yang diberi…

Wassalam…




Contoh mafia: Versi comel...Hehehe...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan