Jumaat, 17 Februari 2012

Pengalaman masuk Pub



Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Hari ni aku nak citer pasal pengalaman aku masuk pub…ala, yang macam dalam TV atau filem tu…Chop2!!!...Jangan salah sangka…Aku masuk pub bukan sebab saje2...Aku terpaksa masuk ke sana sebab buat kerja…

Pergi pub buat kerja? Biar betul? Kerja apa yang ada kat situ? Halal ke?

Hmm…Ni la yang aku nak cerita…Mungkin macam2 andaian yang bermain kat minda korang kan? Ya, tempat tersebut bukanlah tempat yang baik bagi orang Islam…Ya, aku pun tau tu..Sebenarnya, aku masuk ke pub tersebut sebab penggambaran atau shooting dijalankan di situ…

Shooting apa sampai kat pub?

Hmm…Macam ni… Aku bekerja kat salah sebuah syarikat produksi ataupun dalam bahasa omputihnya, production house…Jadi, terlibat dengan shooting ni, kebetulan ada scene atau babak dalam pub..So, terpaksa la buat..

Em, lupa nak bagi tau.. Aku shoot video muzik sebenarnya…Trend orang sekarang, buat muzik video ketika majlis perkahwinan…Muzik video yang dah siap diedit akan ditayangkan ketika majlis perkahwinan sebenar diadakan…

Apa tujuan diorang? Hmm…entahlah..Aku pun tak pasti..

Client atau pelanggan aku ni merupakan pasangan kaum Cina…Lagu yang digunakan untuk muzik video mereka adalah lagu nyanyian kumpulan Black Eyed Peas iaitu The Time…Jadi, pemilihan pub sebagai salah satu lokasi difikirkan bersesuaian…

Kenapa tak pilh lokasi lain? Hmm…lokasi ni pengarah muzik video aku yang juga berketurunan Cina yang tentukan..

Masa penggambaran dijalankan, aku hanya bertindak sebagai 2nd cameraman…Maklum la, budak baru masuk ke dunia pekerjaan..Tapi takpe, aku tak kisah…Biar mula dari bawah..Pengalaman yang diraih tu paling penting…

Penggambaran dilakukan di 3 lokasi iaitu rumah, hotel dan pub…Alhamdulillah, kerja2 penggambaran tersebut hanya dijalankan dalam masa sehari sahaja…Lagi pun aku memang kalau boleh nak balik cepat..Sebab malam tu ada game Malaysia vs Bahrain untuk kelayakan ke Olimpik..Hahaha..

Apa yang aku nak kongsikan kat sini, tingkah laku mereka yang berada di pub..Bila aku tengok semua tu, rasa macam kat zaman Jahiliyah pun ada…Tapi takpe la, diorang semua tu kafir..Memang gaya hidup diorang macam tu…

Mula2 diorang minum…Agak2 diorang minum apa? Fresh orange? Coke? Soya? Haha, kalau tu tekaan korang, ternyata korang silap..Mereka minum 'air kencing syaitan' atau dalam bahasa yang lebih mudah arak…

Lepas je diorang minum, diorang merokok..Masa tu, berkepul-kepul la asap memenuhi ruang legar pub tersebut…Puas merokok, diorang mengajak pasangan masing2 menari…Ha, part menari ni aku selalu nampak dalam TV…

Sambil2 buat kerja, aku tengok jugak la tingkah laku diorang…Aku nak tengok, apa je yang diorang buat kat dalam pub ni…Ada masa, aku perhati…Selebihnya, mengikut arahan pengarah untuk ambil shot2 yang berkenaan..

Setelah pemerhatian dijalankan…Cewaah..Macam buat kajian pulak..Hehehe…Aku tengok memang 3 perkara tu je la yang diorang buat…Minum-à Merokok à Menari..Lepas tu ulang balik benda2 yang sama..Hmm…Takdelah best mana pun suasana di pub ni..Baik main futsal…Hahaha..Bola lagi..

Jadi, kepada remaja2 Islam di luar sana, sentiasalah menjaga sahsiah diri… Tak payah la sampai nak pergi ke pub ni…Kalau boleh, jangan ada keinginan pun…Ada yang cakap, gi pub minum coke je..Duduk2…Lepas tu balik..Pergi ke sana sebab nak jumpa kawan2.. Betul ke?

Ala, macam takde tempat lain yang boleh dijadikan lokasi untuk berjumpa dan bergembira bersama kawan2..Tak perlu la mendekati tempat2 yang tak elok..Sekali pergi mungkin tak terjebak..Kalau 2 kali pergi? 3 kali pergi dan seterusnya? Agak2 terjebak tak dengan kegiatan tak bermoral ni?

Tepuk dada, tanya la iman…

Kesimpulannya, cari la kawan, rakan, sahabat atau teman yang mempunyai sahsiah terpuji dan baik…Yang boleh mendorong kita ke arah kebaikan…Kata orang, kawan2 adalah cermin kepada diri kita sendiri…

Wassalam…

Bergaullah dengan orang2 yang baik2

Kaum Adam, penuhilah ruang2 kosong di masjid...InsyaALLAH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan