Sabtu, 18 Februari 2012

Aku jadi cikgu?



Assalamualaikum dan salam sejahtera…

Cikgu, guru, ustaz atau ustazah adalah insan yang mulia…Semuanya dalam kategori pendidik…Mereka adalah insan yang memikul tanggungjawab untuk mendidik anak2 bangsa…Jadi, tak hairanlah bila ramai ibu bapa yang suruh anak2 mereka memilih kerjaya sebagai pendidik…

Ibu bapa aku yang aku panggil mak dan abah juga tak terkecuali…Masa mula2 aku isi borang UPU dulu, mereka dah suruh aku pilih kos atau program pendidikan sebagai salah satu daripada 8 pilihan..Aku hanya terbayangkan jadi cikgu sukan je time tu...Hehehe..

Aku menuruti kehendak mereka…Tapi aku cuma buat program pendidikan sebagai pilihan keempat atau kelima…Hehehe..Program pertama yang aku pilih adalah kaunseling…Mungkin sebab aku suka mendengar masalah orang dan cuba bagi jalan penyelesaian terbaik sehingga masalah tersebut berjaya diselesaikan…

Sebenarnya, aku tak la minat nak jadi cikgu sangat…Aku sendiri tak dapat bayangkan macam mana kalau aku jadi cikgu..Rasa macam kelakar…Macam tak sesuai pun ada..Kata orang, belum cuba belum tahu…Tapi aku tak naklah jadi macam sesetengah remaja atau siswazah yang lain yang menjadikan kerjaya cikgu sebagai pilihan terakhir…Bagi aku, nak buat sesuatu biarlah kerana minat dan kebolehan yang seiring…

Seorang budak perempuan pernah menangis disebabkan aku…Puncanya, sebab masa aku mengajar, dia main2…Aku ajar apa? Ha, macam ni ceritanya..Macam ni, mak aku merupakan seorang guru mengaji..Dia mengajar budak2 dari iqra’, muqaddam sampailah ke Al-Quran…Kira macam ustazah jugak la..

Anak murid dia taklah ramai sangat…Dalam 3-4 orang je..Semua tu anak2 jiran 1 blok..Diorang minta mak aku ajar anak2 diorang setelah selalu dengar mak aku ajar anak2 dia termasuk aku mengaji..Kalau tak silap, masa tu umur aku 12 tahun yakni darjah 6..Mak aku tak minta bayaran..Mengajar ikhlas…Kadang2, diorang bagi jugak duit yang boleh dikatakan macam yuran…Sampai paksa mak aku ambil duit tu..

Kadang2 bila time budak2 tu datang mengaji, mak busy. So, aku la yang jadi cikgu ganti…Diorang ni pun tak faham bahasa jugak…Mak aku dah cakap, kalau nak datang mengaji, datang la selepas asar..Ni tak, datang ikut suka..

Bayangkanlah…Pukul 12 tengah hari pun boleh diorang datang sebab nak mengaji..Dah confirm2 mak aku tengah masak..Jadi, aku la yang menjadi galang gantinya…Kadang2, malam diorng datang..Aku tak tau nak cakap apa dah..Orang datang sebab nak mengaji, so ajar jugak la…

Biasa time2 macam tu, adik-beradik aku yang lain tengok TV…Yang budak ni datang bawa Al- Quran…Sekali baca tersekat-sekat…Sampai ada huruf tak reti nak bunyikan pun..So, sampai kat aku memang silap la..Time tu jugak aku keluarkan muqaddam..Suruh dia baca tu je…Tu pun masih tersekat-sekat lagi..Last2 bagi iqra’ je..Ha, kali ni baru okey sikit..Hehehe

Aku bukan la sengaja nak kenakan dia..Kira macam turun pangkat la..Tapi dah tak boleh baca…Nak buat macam mana kan? Lagi pun Al-Quran ni Kalamullah ataupun dalam bahasa Melayunya kata2 Allah…So, tak boleh la dibuat main2…

Dia pun mengaji la..Tak dapat sebut dengan betul, so aku betulkan..Tapi mata dia bukan pandang ke iqra’ tu…Tapi duk pandang TV..Aku pun tegur la..Suruh tumpukan pada bacaan…Tapi dia sibuk curi2 pandang TV..Banyak kali jugak dia buat macam tu…Last2 aku cakap, kalau nak tengok TV, tak payah mengaji…Tengok je TV..

Lepas tu dia tunduk…Dia diam..Aku pulak ternanti-nanti je reaksi seterusnya daripada dia…Dalam hati, aku dah tertanya-tanya…Apahal pulak budak ni? Senyap tiba2…Sekali, keluar cecair jernih yakni air mata dari kelopak mata dia…Aku dah buat perempuan menangis? Huhuhu…Tiba2 je aku jadi risau..

Aku fikir balik, aku takde pun tengking2 dia…Nada suara aku pun biasa je..Tapi apsal dia menangis? Aku siap tanya adik aku yang mengajar budak lain mengaji..Mak aku yang perasan dah mula bising2 dah..Mak aku sibuk pujuk dia supaya berhenti menangis dan sambung mengaji tetapi gagal..Tangisan dia jadi makin kuat…Kawan2 lain yang tengah mengaji pun berhenti..Perasaan aku time tu? Giler cuak..Dalam hati, aku rasa macam nak jerit ayat ‘AKU TAK BERSALAH’ je…Hehehe..

Rupa2nya, itulah minggu terakhir budak tu mengaji dengan mak aku…Disebabkan aku..Yeke? Entah la..Hehehe..Tapi aku tetap rasa aku tak salah..Budak tu yang sengaja cari pasal kot…Huhuhu…Jadi, sampai sekarang aku masih berfikir layak ke aku nak jadi cikgu???

Takpelah…Kalau tak ajar secara formal pun takpe…InsyaALLAH, kalau aku kahwin dan ada anak nanti, aku akan ajar diorang segala ilmu yang aku ada termasuk mengaji..Sebab ilmu mengaji ni bagi aku tersangatlah penting… Dari segi tajwid, makhrajnya dan lain2..Tak boleh ambil mudah atau ambil ringan…

Ramai ibu bapa yang terlepas pandang akan kepentingan mengaji dan ilmu2 akhirat ni…Kalau ada yang sedar kepentingannya pun akan hantar anak mengaji kat rumah orang…Kenapa tak diri sendiri je yang ajar anak2???

Hmm..Tepuk dada tanya iman…

Wassalam…

Guru- Kerjaya yang mulia
Kitab suci Al- Quran
(Jangan jadikan sekadar hiasan di rumah)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan