Isnin, 20 Februari 2012

Adoi, pening kepala aku…



Assalamualaikum dan salam sejahtera…

Hari ni merupakan hari pening sedunia..Baru je diwartakan dalam kalender dunia..Tak percaya? Pergi check surat khabar atau laman web yang berkaitan sekarang…La, tak percaya lagi? Ha, memang betul la…Betul aku tipu…Mustahil ada hari pening sedunia kan? Hahaha…

Macam ni, aku saje je nak kongsi pasal kerja yang aku kena handle dalam masa beberapa hari ni…Pasal benda ni la aku pening…Bukan pening biasa2, tapi pening tahap gaban…Tau tak ape kerja yang aku kena buat? Ha, ni nak cerita…

Aku baru je lepas shooting tentang perayaan Chingay…Pernah dengar tak pasal perayaan tu? Okey, kepada yang tak tahu, meh aku terangkan…Perayaan Chingay adalah perayaan yang disambut oleh kaum Cina di seluruh dunia…Perayaan Chingay ni merupakan perayaan kemuncak Cap Goh Meh…

Cap Goh Meh ni merupakan hari penutup bagi sambutan Tahun Baru Cina iaitu biasanya pada hari ke-15… Kaum Cina hanya raikan selama setengah bulan je..Hal ni berbeza dengan kita. Kalau Hari Raya Adilfitri,  kita raikan selama sebulan…

Tapi di Johor Bahru, sambutan Cap Goh Meh dipanjangkan…Kenapa? Hmm, aku tak dapat nak pastikan..Sebab memang sejak dulu lagi, sambutan di Johor Bahru adalah yang paling lewat di samping perayaan Chingay…Perayaan Chingay dah disambut sejak 142 tahun dahulu lagi..Perayaan tersebut hanya terhenti sekali iaitu ketika Jepun menyerang Tanah Melayu…

Dalam perayaan Chingay tu, terdapat persembahan tarian naga, singa dan perarakan…Ketika perarakan, mereka akan membawa bendera2 yang besar yang tiangnya diperbuat daripada buluh yang kuat dan keras…Kalau tak keras, buluh tu akan lebih mudah melentur dan mungkin akan mencederakan orang ramai…Silap2, tukang bawak bendera tu pun cedera…

Jadi, nama Chingay ni diambil sempena perarakan sambil membawa bendera besar…Sambutan perayaan Chingay baru2 ni turut dihadiri oleh PM kita iaitu Dato’ Seri Najib bin Tun Abdul Razak… Jadi, ramailah pihak media yang datang..

Masa hari tu, aku ditugaskan untuk mengambil gambar(still photo) dan sebagai 2nd cameraman…Berbaris sebelah kanan aku adalah media dari TV3, nTV7 dan  Astro... Kat sebelah kiri aku pula, pihak RTM dan lain2 lagi..Mereka pun buat benda yang sama..

Betul2 sebelah aku, pembaca berita TV3 iaitu Pang Chin Fei (maaf kalau salah eja) sedang melakukan lintas langsung…Kalu aku giler glamour, memang aku dah enter frame…Tapi disebabkan profesional, aku buat2 tak tau je la…(Profesional la sangat) Hahaha..

Jadi, bila dah masuk office, aku ditugaskan untuk cover balik sejarah perayaan Chingay dan Johor Bahru dalam bahasa Melayu yang lengkap...Segala yang dirakam akan dijadikan bahan dokumentari…Aku cari info..Tapi tak banyak sangat..Aku terus mencari dan mencari…Agak pening lalat la aku masa tu..

Lepas tu, officemate kira macam penyelia aku bagi info… Dia bagi soft copy untuk aku cover research aku tu…Hmm, buat research dah macam masa zaman aku belajar kat U dulu2 dah…Aku ingat nasib aku dah baik..Sekali, info yang dia bagi tu dalam bahasa Cina..Adoi, mana la aku faham…Huhuhu..Tapi ye tak ye jugak..Dah sejarah Cina…Tentulah dalam bahasa Cina…

Aku cuba translate ke bahasa Melayu guna google translate…Bijak tak aku? Hmm, tak la bijak mana pun…Sebab google translate tu pun merapu jugak..Bukan semua yang ditranslatekan betul dan tepat…Makin pening aku bila baca bahasa Melayu yang tunggang-langgang..

Aku nak suruh officemate aku yang berbangsa Cina translate, dia awal2 lagi dah cakap bahasa Melayu dia teruk..Puas aku fikir..Last2 aku minta jugak dia tolong baca, aku taip…Dia baca bahasa Cina, translate ke Bahasa Inggeris..Dalam masa yang sama, aku dengar dia  baca dalam bahasa Inggeris dan aku taip dalam bahasa Melayu…

Tapi dia tolong aku sekejap je..Sebab dia kena cover bahagian lain…Lepas tu suami dia yang kerja satu office dengan kitorang pulak tolong…Dia baca dan terus translatekan ke bahasa Melayu…Tapi serius, aku lebih pening…Sebab bahasa Melayu dia berterabur..Ada beberapa ketika, dia tak tahu pun perkataan yang sesuai nak terangkan kat aku…

Setelah beberapa ketika aku menaip, baru je selesai 2 muka surat…Sedangkan ada lagi 14 muka surat yang nak disudahkan…Ha, aku akan pening lagi bila office buka hari…Tapi nak tak nak kena hadap jugak la..Dah tugas...Huhuhu…

Kesimpulannya, tak salah kalau belajar bahasa asing…Ada kebaikannya…Lagi pun belajar bahasa asing pun salah satu daripada ilmu..Dulu masa kat U, aku  masuk ke kelas Mandarin sebagai percubaan untuk penuhkan jam kredit..Tapi tu la kali pertama dan terakhir aku masuk kelas Mandarin..Hehehe

Aku tak jadi masuk kelas Mandarin sebab aku lebih berminat masuk kelas Arab..Tapi aku sempat la belajar beberapa perkataan iaitu (Hen hau, Duibuqi, Ni Hou Ma) dan lain2 lagi…Perkataan (Wo ai ni) pun ada…Tapi aku yakin, semua orang dah tau pasal maksud ‘ Wo ai ni’ tu kan? Tak payah pergi kelas pun confirm tau..Em, tak tau? TIPU la tu…Hehehe

Wassalam…

Jom belajar bahasa Mandarin... ;)

1 ulasan:

  1. asssalamualaikum. ada tak lagi info pasal perayaan chingay nie. saya amat memerlukan maklumat berkenaan perayaan ni.

    BalasPadam