Rabu, 4 Julai 2012

Usia

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Usia atau dalam bahasa mudahnya umur merujuk kepada tempoh masa seseorang lahir dan hidup di dunia...Daripada usia, wujudlah beberapa peringkat iaitu bayi, kanak2, remaja, dewasa dan tua...

Dalam dunia ni, ada pelbagai ragam manusia...Ada yang berfikiran terbuka, sempit dan lain2 lagi...Kalau yang berfikiran terbuka, mereka tak kisah untuk memberitahu usia mereka apabila ditanya oleh seseorang...

Aku sendiri pun tak faham bila ada je orang yang seboleh2nya nak mengelak bila orang tanya tentang usia...Artis biasanya antara golongan yang sering merahsiakan usia mereka...Bimbang dicop tua kot...

Bila dah nama pun manusia, tentu ada masa kita akan mengagak usia seseorang hanya dengan melihat wajah atau perawakan seseorang...Ada masa tekaan tu betul dan adakalanya silap...

Beberapa minggu lepas, aku dan My Sayang keluar bersama...Bila dah masuk waktu Zuhur, kami pun singgah solat di sebuah masjid di  Bangsar...

Seperti biasa, aku akan siap solat dulu...My Sayang  siap agak lewat sikit...Biasa la, perempuan...Nak solat kena pakai telekung dulu...Bila dah siap solat, kena lipat telekung then betulkan tudung, tengok2 cermin dan lain2 lagi la...Apa yang lain2? Hanya diorang je yang tahu...Hahaha...

Nak dijadikan cerita, sedang aku menunggu My Sayang kat perkarangan masjid, datang seorang perempuan bertudung labuh lalu menyapa aku..."Pak cik, tempat wuduk perempuan kat mana?"...Aku agak terkejut jugak la...Bukan terkejut dengan soalan dia tapi terkejut dengan panggilan dia ke atas aku iaitu 'pak cik'...Huhuhu....Aku baru je 24 tahun kot...

Nak kata aku ni nampak tua sangat tak la...Cuma time perempuan bertudung labuh tu tegur aku, aku masih dengan kopiah kat atas kepala dan penampilan aku yang berjanggut...Adakah sebab tu dia terus panggil aku pak cik? Hmm...

Lepas My Sayang siap solat, aku pun cerita kat dia pasal peristiwa tadi tu...Dia terkekek2 je gelak...Yang kes My Sayang ni lain pulak...Mesti kalau sesiapa tengok dia orang akan cakap dia lebih muda daripada usia sebenar...Untung la...

Aku ni pulak kalau pergi je mana2, tak pernah la orang cakap usia aku tepat...Mesti lebih tua daripada usia aku sebenar...Paling muda orang teka usia aku 25 tahun...Tetap tua jugak walaupun setahun...Tekaan usia aku yang paling tua jangan cakap la...Ada yang cakap usia aku 28...Tapi kalau nak ikut majoriti, ramai yang teka umur aku 26 tahun...

*Hey, I'm just 24 la !!!....Huhuhu....

Wassalam

She and me

Tiada ulasan:

Catat Ulasan