Isnin, 9 Julai 2012

Melayu: Belum tentu dapat menguasai bahasa Melayu

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Bergelar Melayu bukan merupakan tiket untuk menguasai bahasa Melayu...Benarkah? Mungkin ada yang setuju dengan kenyataan ni barangkali ada yang tidak...

Selama 24 tahun aku hidup ni, dah bermacam2 ragam orang yang aku jumpa...Kawan2 seperjuangan dari mula2 aku menjejakkan kaki di bangku sekolah sehinggalah ke universiti...

Ramai kawan aku yang berbangsa Melayu tapi tak dapat menguasai bahasa Melayu...Hal ni dapat dibuktikan dengan penggunaan ayat melalui tatabahasa dan kosa kata yang digunakan oleh mereka ketika membuat tugasan, atau pembentangan dan lain2 lagi...

Aku pernah diminta untuk memperbetulkan bahasa Melayu kawan2 sama ada tugasan biasa sampai la ke benda yang paling besar iaitu TESIS...

Dan bila dah kerja ni, rupa2nya aku kena buat perkara yang sama...Betulkan bahasa Melayu kawan2 sepejabat dan yang terbaru, betulkan bahasa Melayu budak2 praktikal...

Antara kesalahan yang sering dilakukan oleh mereka ni ialah penggunaan Kata Ganti Nama, Kata Hubung, ATM (Arah, Tempat dan Masa), Hukum DM (Diterangkan dan Menerangkan) dan lain2 lagi...

1 lagi kesalahan yang paling kerap adalah penggunaan ayat yang berjela-jela...Sepatutnya ada TANDA BACA seperti koma, noktah dan lain2 lagi...

Semalam, hampir 2 jam masa yang aku ambil untuk mengedit dan memperbetulkan proposal salah seorang kawan sepejabat aku...

Kat sini, aku nak kongsikan sedikit tips buat panduan kita semua...

Bagaimana nak menguasai bahasa Melayu?
1. Banyakkan membaca bahan ilmiah berbahasa Melayu.
2. Rajin menulis dengan menggunakan bahasa Melayu yang betul.
3. Praktis berbual dengan menggunakan kosa kata dan tatabahasa yang betul.

Kesimpulannya, lahir sebagai Melayu belum tentu membuatkan kita menguasai bahasa Melayu...Jom berusaha untuk menguasai bahasa Melayu...Kalau dah menguasai bahasa Melayu barulah dengan megahnya kita boleh laungkan 'Takkan Melayu Hilang Di Dunia'... :)

Wassalam...

Dalam pada nak menguasai bahasa Inggeris,
ada yang terlupa untuk menguasai bahasa Melayu...
Sedihnya kalau hal macam tu berlaku...





Tiada ulasan:

Catat Ulasan