Sabtu, 7 Julai 2012

Ragam Budak Praktikal

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Hampir semua syarikat tak kira swasta mahupun kerajaan mengambil pelajar2 dari kolej dan universiti di seluruh pelosok negara untuk menjalani praktikal ataupun latihan industri...

Bagi yang bernasib baik tu, dapat la elaun...Malah, ada yang dapat tempat tinggal percuma lagi..Mana yang tidak bernasib baik tu tak dapat apa2 waima duit poket pun...Takpe la, yang penting dapat sesuatu yang lebih berharga iaitu pengalaman...

Kat office aku pun ada ambil pelajar2 praktikal...2 lelaki dan 2 perempuan...Yang 2 orang perempuan ni masuk awal sikit..Jadi diorang sempat la join aku dan lain2 masa shooting hari tu...

Jadi, bila dah ramai2 dalam office ni, macam2 perangai aku dapat tengok...Ada yang suka bertanya, ada yang emo (sikit2 nak marah), ada yang happy go lucky dan ada yang pendiam (buat kerja sendiri)...

Pengambilan budak2 praktikal ni semuanya aku yang kena uruskan...Ingatkan untuk pengambilan je...Sekali bila diorang semua dah masuk, aku kena bertindak sebagai supervisor diorang pulak...

Tiap2 hari aku kena supervise diorang...Kadang2 pening jugak...Time2 aku nak buat kerja, time tu la diorang datang bertanya...Ada yang minta aku check kan kerja diorang pun...Takpe, layan je...Lagi pun diorang ada kat sini cuma dalam 2 bulan...

Sementara diorang semua kat sini, aku pun boleh belajar sesuatu daripada diorang...Omputih kata sharing is caring...Hehehe...Disebabkan jarak umur kitorang tak la jauh mana, so banyak jugak la pengetahuan yang boleh dikongsi...Aku pulak banyak berkongsi pengalaman...Pengalaman bekerja dan pengalaman sewaktu aku praktikal dulu...

Kejap tadi baru je datang seorang budak praktikal kat meja aku...Mintak signature...Rasa macam artis pulak...Hahaha...Sebenarnya pengesahan laporan...Tapi tetap kena sign...Hehehe...

Walau bagaimanapun, kehadiran budak2 praktikal ni dapat la juga menceriakan suasana kat office yang selama ni suram...Maklum la, kat office aku ni kebanyakan pekerjanya orang tua...Sikit2 cerita pasal politik...Pening kepala aku nak melayan...Huhuhu...

Wassalam...

Kanak2 riang di office







Tiada ulasan:

Catat Ulasan