Sabtu, 7 Julai 2012

Bakar Lemang: Kepenatan

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Hari ni kat kampung aku ada buat kenduri doa selamat...Sepatutnya hari ni la upacara memasak dan bakar lemang...Tapi semalam, tiba2 je hati aku tergerak nak balik ke kampung...

Rupa2nya semalam diorang dah mula bakar lemang...Aku nampak atuk dan seorang sepupu aku tengah sibuk menjaga api...Aku pun terus datang dan menghulurkan bantuan...Dengan pakai kain pelikat dan berbaju Melayu pulak tu...Gasak je lah...

Jadi, aku pun take over la jaga api ni...Sekali sepupu aku yang tadi dah masuk rumah...Tinggallah aku dan atuk je...Lepas tu atuk aku pulak masuk ke rumah...Terus terkontang-kanting aku sorang2 jaga api...Hahaha...

Selama hampir 2 jam jugak la proses membakar lemang ni...Sebabnya buluh lemang yang kali ni tebal...Kalau guna buluh yang nipis, sekejap je lemang dah masak...

Mesti ada yang pelik sebab apa famili aku bakar lemang kan? Jangan kata raya, puasa pun belum lagi...Bakar lemang ni sebenarnya dah jadi tradisi famili aku...Lebih2 lagi kalau ada kenduri yang agak besar dan untuk menyambut bulan Ramadhan dan Syawal...

Hampir 2 jam aku bertarung dengan api...Panasnya, dah macam duduk dalam sauna je...Dengan api yang menyala dan bara2...Terus terfikir macam mana la agaknya panas api neraka...Kiranya dalam membakar lemang ni, keinsafan pun datang...Hehehe...

Bila lemang dah siap dibakar, aku rasa la sikit..Not bad...Terer jugak aku jaga api...Terpuji diri sendiri pulak...Hahaha...Dengan baju yang dah basah akibat peluh daripada bahang api tadi, aku pun balik...

Penatnya menjaga api lemang...Tapi rasa puas bila dapat rasa hasilnya dan tengok orang berpuas hati dengan hasil lemang yang dibakar tu...Memang BEST! Tapi semalam, disebabkan penat aku tertidur...Kesian My Sayang....

Wassalam...

*Sayang, sori tau! Tak tahu pulak bakar lemang sorang2 ni rupanya penat...PEACE!

Lemang...Makanan tradisi orang Melayu...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan