Isnin, 2 Julai 2012

Char Kuey Teow Peluh

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Kali ni aku nak kongsi sikit pengalaman aku sewaktu nak membeli makan malam semalam...Aku bersama kakak, abang ipar, adik dan 2 orang anak buah aku makan di restoran WARISAN bertempat di Putrajaya...

Kalau sesiapa yang familiar dengan Putrajaya mesti tahu tempat ni kat mana... Dalam pada nak order makanan, tiba2 aku terpandang menu BAKSO...Aku tak la minat sangat bakso tapi tiba2 je rasa nak cuba, then aku buat keputusan untuk order...

Aku pun pergi ke kedai yang dimaksudkan lantas order bakso...Tapi si tukang masak a.k.a pelayan ni cakap dah habis...Aku pun tanya apa je yang ada lagi...Dia pun cakap Char Kuey Teow...Aku tengok orang dah ramai yang beratur... Dalam hati aku terdetik, "sedaplah kot kalau dah ramai yang beratur". Aku pun order...

Nak dijadikan cerita sambil aku menunggu giliran, aku duk perhatikan si tukang masak ni...Lelaki dan berusia dalam awal 30-an...Sambil memasak, dia tak pakai topi pun...Aku okey lagi..Dalam aku duk tengok setiap pergerakan dia, aku nampak dia amik kuey teow dengan tangan kiri dia..

Mata aku masih memerhatikan si tukang masak...Sambil tangan kanan dia menari-nari dengan senduk, tiba2 aku ternampak tangan kiri dia kesat peluh yang ada kat dagu dan sekitar pipi dia...Yup kesat peluh TANPA sebarang alas atau lapik...Baru tadi aku ternampak dengan tangan kiri tu la dia masukkan kuey teow...Tekak aku dah mula kembang...

Kemudian, dia buka kuey teow dari paket baru dan terus masukkan ke dalam kuali...Ha! 1 lagi pembuktian yang dia tak basuh kuey teow tu sebelum dimasukkan ke dalam kuali...Aku mula pandang2 pelanggan lain yang setia menunggu...Aku pun bergerak ke depan dan mula memanggil si tukang masak...

"Bang, cancel!" tu dialog aku...Tapi si tukang masak ni tak dengar...Aku terpaksa kuatkan suara untuk batalkan order aku tadi...Dia cakap char kuey teow aku dah siap...Aku suruh je dia bagi kat orang lain yang tengah ramai menunggu...Dengan tak tunggu reaksi daripada dia aku pun blah...Aku lebih rela tak makan daripada makan makanan yang tak bersih...Angkuh tak ayat aku? Hahaha...

Tapi lepas tu aku pun ke kedai lain dan order nasi goreng kampung...Nasib baik la aku ni tak memilih sangat kalau bab makan...Kalau nak makan sesuatu tu tak dapat, aku boleh je tukar ke menu lain...Sebab ada sesetengah orang ni, kalau dia nak makan satu2 jenis makanan ni, memang menu tu la yang dia akan cari sampai dapat...

Kesimpulannya, kalau nak makan tu pastikan pilih kedai dan tinjau2 la tahap kebersihan sesuatu premis...Maklumlah, ada peniaga yang hanya memikirkan keuntungan....Kalau tersalah makan boleh buat kita jadi sakit seperti keracunan makanan dan lain2 lagi...Lebih baik lagi kalau makan makanan yang dimasak sendiri di rumah...Confirm tahap kebersihannya tip-top...

Wassalam...

Kalau lapar sangat pun, cari la tempat makan yang bersih...
Jangan diikutkan nafsu sangat...Apa salahnya bersabar?
Ni la contoh Char Kuey Teow...Nampak macam sedap kan?
Tapi biarlah persekitaran restoran atau premis yang menyediakannya bersih dan dijamin halal...




Tiada ulasan:

Catat Ulasan