Khamis, 5 Julai 2012

Menuju ke alam perkahwinan...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Bila bercakap soal kahwin, biasanya isu ni menjadi topik perbualan yang hangat...Topik kahwin bukan sahaja melibatkan golongan dewasa....Malah, golongan remaja pun ada yang dah berfikir ke arah tu...Perancangan pada masa hadapan la katakan...Hehehe...

Biasanya kalau naik motor, bila pecut laju sikit, kawan yang membonceng kat belakang mesti bising..Antara dialog yang biasa kedengaran ialah "Weh, bawa slow2 sikit! Aku tak kahwin lagi"...Sama la jugak kalau tengah memandu kereta pun...Mesti dialog yang sama juga yang keluar...Betul tak?

Dalam usia aku yang sekarang ni, ramai kawan aku yang dah berkahwin...Kawan baik aku yang sama2 main bola untuk team sekolah dulu pun dah kahwin...Malah, ada kawan aku yang dah ada anak 3 pun...Tu yang aku tahu sepanjang tahun lepas la...Tahun ni tak tahu lagi kot2 ada tambah lagi sorang ke...Kalau ada, Alhamdulillah....Rezeki tu...

Tak dinafikan ramai yang dah bertanya soal kahwin kat aku...Soalan ni popular sejak aku bergraduat dari salah sebuah universiti pada tahun lepas...Kalau aku pergi ke majlis perkahwinan, lagi teruk la aku kena asak dengan soalan ni walaupun ada yang bertanya sekadar untuk bergurau je...*Gurau2 pun kadang2 pedih jugak...Huhuhu...

Aku dulu pernah juga terfikir pasal kahwin...Sebenarnya, sekarang pun ada terfikir untuk ke arah tu...Hehehe...Aku pernah target untuk kahwin pada usia 25 tahun...Kira nak ikut sunnah la...Rasulullah S.A.W kan kahwin pada usia 25 tahun...

Tapi kalau nak kahwin kena la ada pasangan kan? Jangan jadi macam seorang perempuan yang kat China...Boleh pulak dia kahwin sorang2...Al kisahnya sebab dia dah hilang percaya pada kaum lelaki...Mungkin sebab pakwe2 dia sebelum ni berlaku curang kot...

Alhamdulillah, aku dah jumpa dengan perempuan yang aku sayang dan cinta...Dialah yang menjadi pilihan aku...She is My Sayang...Bila dah ada kekasih ni,  memang aku nak bawa hubungan ni ke peringkat yang seterusnya iaitu menjadi kekasih halal (kahwin)...

Tapi aku tak boleh la suka2 je buat keputusan nak kahwin...Kena dapatkan persetujuan daripada famili juga...Minta pandangan diorang...Yang paling penting, My Sayang sendiri kena la setuju...Jadi, itulah yang aku dan dia  sedang buat iaitu berbincang...

InsyaALLAH, My Sayang akan sambung pengajiannya ke peringkat Degree kemungkinan besar dalam bulan 9 ni...Jadi, mungkin dia terpaksa buat keputusan yang sukar untuk bergelar pelajar dan pada masa yang sama isteri orang...Hmmm...

Sememangnya aku dah bersedia untuk melangkah ke alam perkahwinan...Cuma yang menjadi masalahnya sekarang ialah faktor kewangan...Aku memang sedang sibuk mengumpul duit untuk merealisasikan hasrat aku pada masa yang sama, menanti My Sayang...

InsyaALLAH, andai ada jodoh, pasti tak ke mana...Hanya mampu berdoa setelah berusaha...Harap2 My Sayang adalah wanita terakhir dalam hidup aku...InsyaALLAH, aku sasarkan dalam tempoh 2 tahun dari sekarang...

Wassalam...

*To My Sayang, jom kita sama2 berdoa agar jodoh kita kuat dan dapat menjadi KEKASIH HALAL bila tiba masanya nanti...Abang CINTAKAN Sayang dengan sepenuh hati Abang...Abang akan tempuh segala halangan dan ujian demi hubungan kita...Abang harap Sayang pun macam tu juga...Semoga hubungan kita diberkati oleh-Nya...Amin...


2 tahun dari sekarang...InsyaALLAH...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan