Sabtu, 17 Mac 2012

Perjalanan yang panjang


Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Pernah tak kesabaran korang dicabar? Pernah tak korang berdiri lama, menanti sesuatu yang tak pasti? Pernah tak korang ditaburi janji2 manis? Hmm..aku ada 1 cerita nak kongsi...

Pada Ahad lepas, aku diberi cuti sehari...Shooting hanya akan dijalankan pada keesokan harinya...Aku memang mengharapkan cuti tu jadi kenyataan sebab kawan baik aku yang aku kenal sejak umur 9 tahun akan berkahwin...Majlis resepsi dia akan diadakan pada hari itu bertempat di sebuah pantai yang tidak berombak iaitu Pantai Dalam...Hehehe

Aku yang ketika itu berada di Nilai terpaksa menaiki komuter...Setelah selesai membeli tiket, aku berdiri menunggu tren...Tempat duduk semuanya sudah terisi dengan manusia...Beberapa minit telah berlalu...Aku buat keputusan untuk ke tandas...Nak tunggu tren rasanya lama lagi...

Sedang aku di dalam tandas, aku terdengar macam bunyi tren datang...Aku cepat2 keluar...Malangnya, tren tu  berlalu dengan pantasnya...Terasa bunyi tren yang nyaring seolah-olah sedang mengejek aku yang tertinggal...Kelihatan beberapa orang asing yang tadinya berlari2 mengejar tren mula mematikan langkah mereka...Dalam hati aku berkata 'kita senasib'...

Aku tengok jadual tren yang seterusnya...30 minit lagi...Adoi, lama lagi tu...Aku dah la kejar masa...Jam kat tangan dah menunjukkan pukul 12 tengah hari...Tunggu punya tunggu, tren pun sampai...Aku naik dengan bangganya...Perlu ke bangga? Hahaha...

Aku duduk kat sebelah seorang pak cik n brader yang dari tadi leka dengan surat khabar...Sesekali aku menjeling kalau2 ada tajuk2 berita yang best...Duduk berhadapan dengan aku, anak mami yang dari tadi tak sudah2 bercakap dengan mak dia...Adakalanya dia menjeling ke arah aku..Aku hanya menundukkan kepala dan memandang ke arah lain…

Komuter terus bergerak…Sampai je kat stesen Bangi, tren tiba2 berhenti..Penyaman udara atau air cond yang dari tadi menyejukkan aku dan penumpang lain mula berhenti beroperasi…Semua penumpang mula tertanya2 situasi yang sedang berlaku…Tiba2 kedengaran pengumuman menyatakan tren mengalami masalah teknikal…Bekalan elektrik terputus..Jadi, kami terpaksa berpindah ke seberang untuk menaiki tren lain…

Tangga yang menjadi penghubung hanya boleh digunakan separuh kerana kerja2 pembaikan sedang dijalankan…Dengan jumlah orang yang ramai, agak lama juga masa yang diperlukan untuk ke seberang..Ada juga beberapa orang yang melintas tanpa menggunakan tangga…Ada ketika kedengaran suara pengawal keselamatan yang memarahi penumpang2 tersebut…

Setelah hampir 20 minit menanti, tren yang dinantikan tidak muncul2…Tiba2 kedengaran sebuah pengumuman yang menyatakan tren akan tiba dalam masa 3 minit…Aku berasa sedikit lega..Penumpang lain yang tadinya duduk di atas lantai, ada yang bersila dan ada yang bertinggung mula bangun…Ada yang datang dari belakang dan terus ke depan…Konon2nya untuk menjadi orang pertama yang masuk ke dalam tren…

15 belas minit menanti, tren tidak juga tiba…Aku mula berasa gelisah…Tak pasti aku sempat sampai ke Pantai Dalam pada waktunya…Kedengaran keluhan daripada beberapa penumpang…Dengan cuaca yang panas, berat beban beg yang ditanggung, macam2 bau dan lain2 lagi…Kedengaran lagi sebuah pengumuman..Kali ni dia menyatakan bahawa tren akan sampai dalam masa 4 minit lagi..

Aku dan beberapa penumpang lain ketawa..Tadi cakap lagi 3 minit, tak sampai2 pun tren yang dinanti…Lepas tu cakap lagi 4 minit…Terdapat beberapa penumpang yang dari golongan tua mula berleter…Mungkin terasa dipermainkan…Entahlah..

Penantian diteruskan..Tren masih lagi tak kelihatan…Pengumuman seterusnya menyatakan bahawa tren yang sedang dalam perjalanan juga sedang menghadapi masalah..Aku yang sejak tadi berdiri mula duduk di bangku yang mulai kosong kerana hampir separuh daripada penumpang yang sama2 menanti bersama aku mula keluar dari stesen…Ada yang menaiki bas dan ada yang menaiki teksi dan lain2…

Aku yang tak begitu familiar dengan kawasan Bangi hanya sabar menanti…2 jam pun berlalu…Bayang tren masih tak kelihatan…Aku beralih tempat duduk…Sesekali melihat kerenah orang yang pelbagai..Agak ramai juga orang asing yang menaiki tren..Terasa macam bukan di negara sendiri…

Pengumuman kedengaran lagi..Semua penumpang diminta kembali menyeberang..Aku dan penumpang lain hanya menurut arahan…Beberapa minit kemudian, kami diminta memenuhi tren..Aku menurut..Kelihatan seperti tren tersebut sudah boleh digunakan seperti sediakala..Aku membelek jam di tangan…Jarum menunjukkan pukul 3 petang..

Aku mula berfikir bila aku akan sampai ke kenduri kahwin kawan baik aku..Biasa paling lewat pun aku pergi kenduri adalah pukul 2 petang..Kali ni pukul 3, masih dalam perjalanan…Tren menyusur laju..Aku tak pasti bilakah masanya aku terlelap…Apabila sedar, ada kepala terlentok di bahu aku…Budak lelaki yang lengkap berpakaian sukan sedang lena tidur..Aku hanya membiarkan dia landing  di bahu aku…Aku tak bergerak, bimbang dia akan terjaga..

Sejam berlalu, aku akhirnya tiba di KL Sentral…Jam sudah menunjukkan pukul 4…Aku menunaikan kewajipan dan terus menuju ke Pantai Dalam...Alhamdulillah, aku berjaya sampai ke tempat yang dituju…Dari kejauhan aku nampak kawan baik aku dan pasangannya di atas pelamin sedang bergambar…Kedua2nya nampak bahagia sekali…Aku tersenyum, tumpang gembira melihat kawan2 bahagia…Riak2 gembira terlakar di wajah kawan aku…Sebab dia pernah cakap, ‘orang lain tak datang takpe tapi bukan kau’…Meskipun aku tiba hanya pada pukul 4:30 petang…DUGAAN...

Komuter punya pasal, tak perasan yang tulisan aku kali ni dah macam ayat2 dalam novel...Hehehe

Wassalam…

Ni la komuter...bagi yang tak tahu...hehehe

Tiada ulasan:

Catat Ulasan