Isnin, 23 April 2012

Rimas & Lemas...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Korang pernah tak ada pengalaman yang buat korang rasa rimas dan lemas?...Mungkin ada yang rasa macam tu bila terpaksa tempuh kesesakan, bila berasak2 dengan ramai orang dan lain2 lagi...Kali ni aku nak cerita tentang sesuatu yang aku hadapi dalam masa beberapa bulan ni...

Kisahnya bermula macam ni,  ada seorang perempuan yang dulunya study sama U dengan aku...Tapi aku tak pernah tegur dia...Sebab dia study course lain...Lagi pun, aku tak rasa ada keperluan untuk aku bercakap atau kenal dengan dia...

Ada satu hari ni, dia add aku kt FB...Disebabkan tau dia ni satu U dengan aku, aku pun approved la...Tapi aku tak pernah chat atau mesej apa2 dengan dia je...Ada masa, dia komen jugak status aku...Aku tak anggap apa2...Orang komen, takkan nak marah pulak kan...Lagi pun takde sebab...

Awal tahun ni, tiba2 dia SMS aku...Aku pelik jugak dari mana dia dapat nombor aku...Setelah aku tanya, dia cakap dapat daripada kawan aku...Dia cakap dia SMS sebab nak minta pendapat aku..Okey, aku layan je..Dengan niat, nak membantu...Dia cakap, pakwe dia dah kahwin dengan orang lain...Agak sadis jugak la dengar cerita dia...

Condition dia sangat teruk...Dia tak boleh terima kenyataan yang pakwe dia dah kahwin dengan orang lain..Dia memang give up habis...Rasa macam nak mati dan lain2...Aku simpati dan cuba bagi kata2 nasihat yang sepatutnya, terutama suruh dia ingatkan Allah dan famili dia...Aku pun pernah alami macam yang dia alami...Tapi alhamdulillah, aku masih kuat...Aku teruskan hidup macam biasa sampai takde siapa pun yang sedar apa yang aku alami...

Berbalik kepada kes dia, condition dia masih sama...Mungkin lebih teruk sebab dia siap masuk hospital...Banyak SMS yang di hantar kat aku...Tapi semuanya ayat yang patah semangat...Aku suruh dia jadi lebih kuat tapi dia cakap tak mampu dan banyak kata2 negatif yang lain...Aku dah mula rimas melayan dia dan aku cakap, "kalau nak mati tu boleh, tapi dah banyak sangat ke bekalan pahala yang nak dibawa ke sana?"...Dia terkedu..Tak sangka aku akan cakap macam tu...Aku dah mula rimas dengan dia...Nak orang tolong, tapi dia yang tak nak tolong diri sendiri...Memang kena sembur la...

Sejak tu, dia kerap SMS aku tapi aku tak layan...Hampir setiap hari dia SMS aku...Sampaikan satu hari, aku balas mesej dia dan ajak dia berbincang...Apa yang dia nak daripada aku sebenarnya? Tu soalan aku yang pertama...Rupa2nya dia dah lama simpan perasaan kat aku...Sejak 1st year aku kat U...

Aku tolak dia dengan baik...Aku cakap, aku takde perasaan pada dia langsung...Lagi pun, aku dah ada SAYANG aku...Aku tak mungkin duakan 'sayang' aku yang sorang tu...Tapi dia ni tak boleh terima dengan penjelasan aku...Aku cakap, buka hati tu untuk orang lain...Hati aku dah dimiliki pun...Paling banyak yang aku boleh buat, anggap dia sebagai kawan je...Tak lebih daripada tu...

Dia ada jugak SMS aku beberapa hari lepas tu...Tapi aku tak layan...Dan sekarang dia pun dah hentikan segala SMS dia tu...Alhamdulillah...Hilang semak kat kepala aku ni...Daripada mula2 nak tolong, last2 aku yang pening...

Kesimpulannya, bila seseorang yang berlainan jantina dengan kita perlukan nasihat, nasihat berpada2 je..Kalau tak nak ambil risiko, cuba elakkan...Ikut situasi...Bukan bermaksud kita pentingkan diri sendiri, tapi takut kes dia jadi macam kes aku la...LEMAS & RIMAS...

Wassalam...

Cuba korang tenung gambar ni lama2...Ada rasa pening tak?
Ha, lagi pening kalau layan dia yang aku maksudkan dalam entry kali ni...
Macam ni la peningnya aku melayan kerenah dia...
Nasib baik dah berakhir...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan