Selasa, 10 April 2012

Bila Si Kecil Bersuara

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Kelmarin, aku dan emak kesayangan ke Putrajaya, melawat abang ipar aku yang sedang kena campak...Siapa yang campak dia? Hahaha...Ni bukan kena campak yang boleh disamaertikan dengan perbuatan membaling sesuatu...Maksud aku, dia kena DEMAM CAMPAK...

Dah tua2 pun boleh kena demam campak...Tak la tua sangat...Umur dia baru 36 tahun...Habis la satu badan dia berbintik2...Agak kesian jugak aku tengok keadaan dia yang macam tu...Terpaksa bercuti panjang...Kata orang, demam campak ni boleh berjangkit...Tapi aku dah pernah kena dulu...So, tak risau sangat sebab kebarangkalian untuk dijangkiti tersangatlah rendah...Kata orang jugak, demam campak ni akan menjangkiti kita sekali je seumur hidup...

Setibanya kat rumah kakak, aku disambut oleh anak buah aku yang berusia 6 tahun...Namanya Fikri...Bukan main manja lagi dia...Nampak je muka aku, dia terus panggil 'PAK CIK' dan terus peluk kaki aku...Agak lama jugak la masa yang aku ambil untuk rungkaikan pelukan dia kat kaki aku...Yang si adiknya Mirza, 1 tahun lebih dah tersengih2 pandang aku dan mak...Mak aku hulur tangan nak salam, tapi dia terus minta dukung...Rindu sangat dia kat 'WAN' dia...Maklum la, mak aku pernah jaga dia sejak dia baru lahir...Em, untuk pengetahuan semua, Wan adalah panggilan yang bermaksud nenek...Orang Negeri 9 memang panggil macam tu...

Si Fikri ni semakin petah berkata2...Maklum la, dah semakin membesar... Dah sekolah pun...Alhamdulillah, perkembangan yang baik...Kadang2 Si Fikri ni lawak jugak. Mengikut penceritaan kakak aku, Fikri pernah tanya pasal kahwin...Hahaha...Aku pun tak berani nak buka cerita pasal kahwin lagi..

Situasinya macam ni :-


Fikri: Umi, nanti dah besar Jiji (Fikri) akan kahwin dengan siapa?
Umi: ?????
Fikri: Nanti Jiji nak kawin dengan kawan Jiji...
Umi: Siapa?
Fikri: Kawan kat sekolah la...Tapi kan, masa Jiji dah kahwin nanti, Umi mesti dah tua...Ntah2 dah mati...
Umi: @*&?$%*


Hahahaha....

Aku kat umah kakak tak lama...Selepas Maghrib, aku bertolak balik dengan mak...Tapi sebelum tu, Si Fikri ni sempat tegur aku..."Pak Cik dah gemuk la" (sambil tepuk perut aku)...Adoi...Terkena aku...Hmm, bila si kecil pun dah cakap macam tu, sesuatu harus dilakukan...Bermula semalam, aku dah kembali menjalani rutin yang dah lama aku tinggalkan iaitu Joging...Pada masa yang sama, aku kena diet...Aku dah pun minta nasihat daripada seorang pakar kesihatan....Harap2 usaha aku ni berterusan...Istiqamah...Yeah!!!

Wassalam...

Ni la Treadmill...Aku selalu guna ni kt gym time belajar kat U dulu...
Sekarang kena joging cara manual je...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan