Sabtu, 7 April 2012

Dugaan

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Aku baru je selesai shooting pada Khamis lepas...Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan lancar...Shooting dapat disiapkan dalam masa yang disasarkan iaitu selama 11 hari...Shooting kali ni adalah berkenaan dengan program majalah wanita untuk terbitan RTM....Tugas aku yang agak berat iaitu Assistant Director dapat dilakukan dengan baik...Syukur ke hadrat Allah...

Nak dijadikan cerita, masuk hari ke-8 shooting, aku mula jatuh sakit...Mula2 hanya sekadar pening, kemudian aku mula batuk2, selesema dan kemuncaknya, DEMAM...Walaupun dalam keadaan macam tu, kerja tetap kena teruskan...Dah nama pun tugas...

Selepas selesai shooting untuk hari tu, aku dinner makan bubur je...Kalau nak ikutkan, takde selera pun...Tapi demi nak cari tenaga, aku makan jugak...Suara aku malam tu memang dah lain...Jadi garau tiba2...Rasa diri ni dah macam giant pun ada...Hehehe...

Esoknya, shooting diteruskan...Malangnya, sakit aku bertambah teruk..Tak cukup dengan sakit yang aku ada ketika tu, aku diserang pula dengan sakit yang baru iaitu diarrhea...Nak sebut dalam BM, macam teruk sangat bunyinya...Hehehe...

Tengah2 shooting, aku banyak lari2...Bukan lari daripada jalankan tugas, tapi lari sebab nak mencari bilik termenung...Bayangkan, dalam masa 2 hari, aku terpaksa ulang-alik ke bilik termenung lebih daripada 10 kali...Pening kepala aku pun semakin teruk...Rasa nak tumbang pun ada...Sampaikan aku terpaksa tinggalkan set penggambaran untuk rehat sekejap di dalam van...

Selepas 20 minit berehat, aku keluar dan menyambung semula tugas...Tapi bila tiba saatnya, aku terpaksa lari lagi...Macam biasa, aku mencari bilik termenung yang terdekat...Seksanya berulang-alik macam tu, hanya Allah je yang tau...Masa tu dah pukul 4 petang...Aku mencari makanan tengah hari iaitu nasi ayam yang runner dah belikan tadi...Malangnya, nasi aku dah ada orang lain tibai...Buka polisterin, tinggal nasi yang hanya beberapa butir n tulang2 ayam...Entah siapa punya keje, aku pun tak tau...Memang berlapar la aku time tu..

Krew2 lain tengok aku macam pelik dah...Kejap ada, kejap takde...Macam biskut...Kebetulan shooting hari tu, tamat sebelum Maghrib...Selesai menunaikan perintah-Nya, aku, beberapa krew dan artis pergi dinner...Aku makan nasi ayam...Ganti balik nasi aku yang kena tibai tadi...Diorang tergelak tengok telatah aku...Haha, lantak la...Janji aku tak kempunan...

Malam tu, kepala aku pening lagi..Kali ni bertambah teruk...Pengarah dan krew2 lain ajak keluar tapi aku tolak...Aku muntah sebanyak 2 kali...Habis nasi ayam yang aku makan terbuang...Badan aku tersangatlah lemah...Aku pun decide untuk terus tidur...Agak awal juga aku tidur masa tu...Aku makan ubat dan terus baring...

Puas aku fikir macam mana aku boleh sakit sampai macam tu sekali...Nak kata salah makan, aku makan apa yang krew2 lain makan...Nak kata tidur dan rehat tak cukup, mungkin juga...Nak kata banyak sangat berfikir, ada betulnya juga...Tapi aku lebih senang menganggap ini adalah ujian Allah kepada hamba-Nya yang bernama aku...

Kesimpulannya, jaga pemakanan, jaga kesihatan dan jaga ibadat kita...Walau di mana kita berada, jangan sekali-kali melupakan Dia...Mak aku pernah pesan, walau di mana kita berada, jangan sekali-kali tinggalkan solat walau 1 waktu...Itulah prinsip yang aku pegang dari dulu sampai sekarang...Menjadi anak seni memang banyak ujian dan dugaan yang harus ditempuh...Semoga aku cekal menghadapi semuanya...

Wassalam...

Makanan kesukaan aku...NASI AYAM...








Tiada ulasan:

Catat Ulasan