Khamis, 13 September 2012

Mamak oh mamak

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Kelmarin, aku ke sebuah kedai mamak kat Kajang...Sebelum tu, aku main futsal kat Segambut...Selepas habis main, sampai je kat Kajang, aku fikir aku kena cari kedai untuk bersahur...Sebab waktu tu dah pukul 4 lebih dah..

Puasa apa? Em, puasa 6...Dalam tinggal beberapa hari je lagi bulan Syawal ni, aku tak boleh skip dah...Kena puasa 6 hari berturut-turut...Tu la, masa awal2 Syawal tak nak puasa...Kalau tak boleh jugak puasa selang sehari, 2 hari ke...Ikut keadaan...Sebab kadang2 tengah2 puasa tu la ada orang buat open house...Kalau tak pergi, rugi la pulak...Hehehe...

Berbalik kepada kedai mamak tadi, bila dah parked kereta, aku bersama 2 orang kawan aku lagi masuk la ke dalam kedai tu...Ada la beberapa orang lagi pelanggan Melayu dekat2 situ...Tengok diorang sibuk main kad...Main kad sampai ke pagi buta...Giler la...Takpe la...Dah hobi diorang kot...

Bila kitorang dah duduk, datang sorang mamak ni...Dia tanya nak makan apa? Aku tanya dia balik, apa makanan yang ada? Lepas tu dia jawab..."Semua yang goreng2 ada" (sambil goyang kepala)...Dapat bayangkan tak? Hihihi...

Aku pun order nasi goreng kampung...Dia cakap takde...Aku pun order la nasi goreng seafood...Dia cakap takde jugak...Lepas tu aku cakap, apa je yang ada? Dia cakap, nasi goreng ayam je ada...Adoi, cakap la nasi goreng ayam je yang ada...Tadi tanya, semua goreng2 ada...Aku dengan kawan2 aku dah tergelak dah kat situ...Hahaha

Kan dah tak pasal2 buang masa sebab nak order makanan je...Meja yang kitorang duduk tu dekat jugak la dengan tempat si mamak ni masak...Aku perasan yang masa mamak tu memasak, dia ada masukkan perencah maggi kari ke dalam kuali....Agak pelik jugak sebenarnya...Tak pernah lagi tengok orang masak nasi goreng guna perencah maggi kari...

Akhirnya, makanan tu pun sampai kat meja kitorang...Punya la banyak nasinya...Agak2 macam mana rasa nasi goreng yang diletak perencah maggi kari? Hmm...rasa kari la... Hahaha...Giler pelik rasanya...Tapi aku jenis tak memilih makanan...Sebat je..Janji siang nanti aku tak rasa lapar sangat...

Wassalam...

Gambar hiasan


Tiada ulasan:

Catat Ulasan