Rabu, 3 Oktober 2012

Jangan pandang rendah!

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Entry aku kali ni berkisar kepada kisah manusia yang sering memandang rendah kepada orang lain... Hal ni terjadi kepada aku sendiri...Kejadiannya adalah pada 23 September lepas...

Ceritanya macam ni...Aku dan kawan2 joined pertandingan futsal pada tarikh yang aku sebut tadi...4 team termasuk team aku diletakkan dalam 1 kumpulan...Hanya juara dan naib juara yang akan layak ke pusingan kedua...

Perlawanan pertama kami kalah 4-1...Sebenarnya team lawan tak la kuat mana pun...Kami yang main berterabur...Takde sistem...Memang patut kalah...

Salah satu daripada team yang ada dalam kumpulan kami tak datang...Jadi, sesiapa yang melawan mereka akan mendapat kemenangan percuma iaitu 3-0...

Seterusnya, team yang satu lagi menentang team yang dapat mengalahkan kami 4-1 tadi...Kami menonton perlawanan tersebut...Keputusan perlawanan antara diorang adalah seri...Jadi, perlawanan seterusnya, kami perlu menang untuk layak ke pusingan kedua...Seri akan mengakibatkan kami tersingkir...

Team lawan kami yang seterusnya dilihat agak kuat kerana mampu seri dengan team yang membelasah kami sebelum tu...So, kami mengubah plan...Aku yang tadinya bermain sebagai defend berubah posisi kepada penyerang...

Sebelum perlawanan dimulakan, referee memanggil kapten bagi kedua2 pasukan...Aku berjalan dekat dengan referee...Tapi kapten team lawan hanya melaung dari jauh "Takpe ref, bagi diorang yang start dulu....Kitorang pilih tempat"...Katanya dengan nada sombong...

Aku diam dan malas nak panjang cerita, terima je...Kami memulakan kick off...Kalau dengan team sebelumnya, team lawan kami sekarang main bertahan dan man-marking...Tapi dengan kami, diorang main menyerang...Kadang2 hanya penjaga gol diorang je yang ada kat bawah...Yang lain semua dah kat atas...

Kami mendahului 2-0...Tak lama lepas tu diorang berjaya menjadikan kedudukan 2-1...Kami menggandakan serangan dan berjaya mendahului 4-1...Aku yang menjaringkan 2 gol keluar dengan digantikan teammate aku yang lain...

Perlawanan berakhir dengan kedudukan 4-2...Kami berjaya melangkah ke pusingan kedua...Team yang tewas dengan kami tadi keluar dari court dengan rasa hampa...Ada riak2 penyesalan di wajah masing2...

Aku tersenyum melihat diorang...Bukan sebab team aku berjaya kalahkan diorang, tapi sebab kami semua berjaya menunjukkan keupayaan sebenar kami walaupun pada suatu ketika dipandang rendah oleh team lawan...

Kesimpulannya, jangan sesekali memandang rendah terhadap keupayaan orang lain...Kalau kita hebat, ada orang lain yang lebih hebat daripada kita...Kalau hebat mana pun kita, semua tu adalah milik Allah yang dipinjamkan sementara kepada kita...

Wassalam...





Tiada ulasan:

Catat Ulasan