Sabtu, 28 Januari 2012

Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali

Assalamualaikum...

Pernah dengar tak ayat macam tajuk kat atas ni? Siapa yang cakap tak pernah tu nampak benar menipunya..hehehe..Sekurang-kurangnya mesti pernah dengar sekali seumur hidup...Pernah terfikir tak apa maksud kata2 kat atas ni? Mungkin ada yang pernah mungkin ada yang malas nak fikir pun..tapi takpe..

Meh sini aku bagi tau...buat baik berpada2 tu maksudnya, kita boleh buat baik dengan sesiapa tapi haruslah berpada2..benda ni pernah berlaku kat aku..aku bagi contoh..dulu masa aku kerja sementara sambil2 tunggu panggilan ke IPTA, aku ada kerja kat 1 shopping complex ni..

Ex classmate aku kebetulan sama tempat kerja dengan aku..tapi kitorang ditempatkan kat department yang berlainan..tempat kerja tu terletak tengah2 antara umah aku dengan dia..mula2 aku tolong jemput dia dari rumah untuk ke tempat kerja n hantar dia balik lepas habis kerja..kira aku dah lalu kat tempat kerja, tapi aku still kena teruskan perjalanan untuk jemput dia...perkara tu berlaku dalam sebulan jugak la..

Ada jugak kawan2 aku yang lain marah sebab dorang cakap, aku baik sangat sampai nak menjemput bagai..sepatutnya biarkan dia berdikari..dah la duit minyak sikit pun tak sumbangkan..dorang cakap aku dah macam driver even aku naik motor je..hehehe..bukan apa, aku ni jenis mudah simpati kat orang..sampai la pada 1 hari, aku dengan kawan aku ni ada berselisih faham..

Situasinya macam ni, lepas je waktu kerja, aku ada hal nak kena selesaikan..dia ni sibuk nak balik dengan aku jugak wal hal ada je bas yang kalau dia naik, terus berhenti dekat2 dengan rumah dia..aku ajak dia ikut, dia tak nak..

So, aku cakap dengan dia, "ko tunggu jap, aku ada barang nak beli"..masa tu kalau tak silap, aku nak beli kasut futsal..dia cakap, okey..dia tunggu..sedang aku mencari2 kasut futsal, tiba2 kawan aku ni tadi hantar mesej.."F, lama lagi ke?"..aku reply la "tak pasti, aku tengah cari kasut yang sesuai"..tak sampai beberapa minit aku cari, dia mesej lagi.."lama lagi ke F?" aku jawab.."sabar, aku tengah try kasut ni"..lepas tu dia mesej,  "okey, aku bagi masa 10 minit"..

Dapat je mesej tu, aku terfikir..dalam hati je la..ni apsal pulak sampai bagi aku masa bagai..siapa tumpang siapa ni? aku suruh balik naik bas tak nak..so, tunggu je la..lepas je aku bayar harga kasut tu, aku terus pergi kat motor, tempat yang kitorang janjikan..tapi kawan aku ni takde pun...puas aku call n mesej tapi takde balasan..so, aku decide untuk terus balik..dalam hati aku tak nafikan yang aku agak bengang jugak la..

Esoknya, kitorang jumpa kat tempat kerja..pagi tu aku tak jemput pun dia..tengah bengang la katakan..hehehe..so, bila jumpa, aku tanya dia.."apsal ko tak tunggu aku semalam"..dia balas, "ko lama sangat..jadi, aku balik naik teksi"..aku pikir dalam hati, mak ai, banyak pulak duit sampai naik teksi..

So, aku pun cakap.."kan aku ajak, ko tak nak ikut..aku pilih kasut, mesti la nak cari yang paling sesuai,..takpe la, lepas ni ko pergi je la kerja n balik pun sendiri" dia dah terdiam..tapi memang sejak tu dia pergi n balik kerja sendiri...boleh pun dia berdikari..tapi tak bermakna perkara tu buat hubungan kitorang tak baik..kitorang masih contact cuma jarang atas sebab kesibukan masing2..

Jadi, kesimpulannya nak buat baik tu boleh, tapi berpada-pada..jangan sampai orang pijak kepala..


Buat jahat jangan sekali pulak bermaksud jangan buat jahat walaupun sekali..sebab sekali je buat jahat, sampai bila2 orang akan ingat kejahatan kita walaupun banyak kebaikan dah kita buat..kenapa? entah la..mungkin manusia memang macam tu kot..10 kebaikan kita akan terhapus dengan 1 je kejahatan yang kita buat..so, sentiasa la berwaspada dalam buat sesuatu tindakan..

Ni semua mak aku yang pesan..tengah makan malam, tiba2 je mak aku buka citer pasal ni..aku pun dengar je la..tapi bila aku pikir balik, betul jugak cakap mak...benarlah kata orang, orang2 lama ni memang banyak pengalaman..terlebih dulu makan garam la katakan..hehehe..

Wassalam...

Buat baik berpada-pada

Buat jahat jangan sekali

Tiada ulasan:

Catat Ulasan